Scenariusze ćwiczeń
Początkujący studenci mają ogromne kłopoty w opisywaniu eksperymentów: zmienne niezależne mylą im się z zależnymi, jawne z ukrytymi. Bardzo często nie potrafią odróżnić hipotez od wyników i odczytać tych ostatnich z tabeli lub wykresu, dlatego nie wyciągają wniosków lub nawet nie są w stanie poprawnie ich powtórzyć. Rozdział ten zawiera zwarte i krótkie opisy kilku eksperymentów m.in. eksperymentu Janet Werker ze str. 167. Proponuję przećwiczyć ze studentami opisywanie badań na schemacie planu eksperymentu ze str. 55. Nauczy ich to poprawnego "czytania" tych podstawowych danych i pozwoli utrwalić wiedzę metodologiczną przyswojoną "na sucho"(por. wariant dla studentów, paragraf "Tabele"). Umiejętność radzenia sobie z danymi empirycznymi przyda się podczas całej dalszej lektury tej książki.
Pytania do dyskusji
- Poproś studentów o przyjrzenie się przypadkom dzieci rozwijających się w wyjątkowo niekorzystnych warunkach środowiskowych: Victor ( str. 155), Genie- dzikie dziecko z Kaliforni (str. 164), przypadki skarlenia psychospołecznego dzieci z amerykańskich i rumuńskich sierocińców oraz z dzielnic nędzy na Hawajach (str. 182 i 183). Warunki te (dość zróżnicowane) w różnym stopniu upośledzały rozwój poznawczy i społeczny dzieci ponieważ inne aspekty środowiska, a także niektóre cechy dzieci, takie jak np. płeć, zapobiegały przekształceniu się upośledzenia w ciężkie kalectwo. Jakie zatem czynniki najbardziej zagrażają rozwojowi dziecka i jak można im przeciwdziałać?
- Rozwój jest z definicji procesem fazowym, szeregiem zmian pojawiających się w określonej kolejności. Zmiany te powiązane są przyczynowo i nie można ich przeskoczyć ani odwrócić (str. 163). Rozwój może być poddawany całościowym modyfikacjom takim jak przyspieszanie, opóźnianie i zaburzanie. Taka wizja rozwoju odpowiada utrwalonym sposobom myślenia o tym zjawisku i to nie tylko w psychologii, ale także w psychiatrii i pedagogice. Czy rozwój, zwłaszcza poznawczy może być, jak proponują autorzy nowszych badań pozostający pod urokiem informatyki, procesem ciągłym (str. 179)? Czy nie będzie to po prostu uczenie się, czyli stopniowe narastanie doświadczenia pozostające w sprzeczności z samą ideą rozwoju?
- Przedyskutuj ze studentami twierdzenie Jeanne Block , że rodzice dają dziewczętom "korzenie" do budowy domów i rodzin, natomiast chłopcom "skrzydła", aby wzbijali się ku nowym wyzwaniom. (str. 185). Czy zachowania związane z wypełnianiem ról płciowych mogą się kiedykolwiek zmienić? Poproś studentów, aby zwrócili uwagę na to w jaki sposób ich własna płeć wpływa na sposób widzenia tego problemu.
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.