Scenariusze ćwiczeń
Na kilka dni przed zajęciami poproś studentów o spisanie kilku snów zgodnie z regułami zbierania tego typu materiału, a mianowicie:
- przed położeniem się spać powinni przygotować przy łóżku notes lub dyktafon;
- zasugerować sobie, że się obudzą po śnie, lub włączyć budzik, aby przerwać sen co 2 godziny;
- po przebudzeniu się przez chwilę potrzymać oczy zamknięte i przejrzeć sen przed jego zapisaniem;
- przejrzeć zapis pod kątem kompletności narracji. Sprawdzić czy zawiera on wprowadzenie osadzające treść w określonym czasie i miejscu, jacy występują w nim aktorzy, co robią, co z tego wynika. Może oczywiście brakować niektórych z tych elementów, tym się różni sen od rzeczywistości, ale jeśli były, to nie powinny być pominięte w opisie. Ważny jest także emocjonalny klimat snu.
Pytania do dyskusji
- Sen jest przystosowaniem wynikającym z długiej ewolucji gatunku ludzkiego. Dotychczasowa ewolucja określiła jego funkcje, czas trwania, fazy itp. Zachęć studentów do zastanowienia się nad tym jak dalej będzie przebiegał ten proces. Dlaczego i jak będą spali ludzie za parę tysięcy lat. Co się stanie w niedalekiej perspektywie, gdy życie ludzkie ulegnie znacznemu przedłużeniu. Jak będzie wyglądał rysunek 4.3 ze str. 128 przy założeniu, że przeciętna życia ludzkiego jeszcze w XXI wieku wyniesie 120 lub więcej lat?
- Poproś studentów o opisanie studenckiego "stylu spania" charakterystycznego dla młodych ludzi narażonych na określonego rodzaju przeciążenia informacyjne, emocjonalne i fizyczne. Czy styl, który jest najbardziej typowy pozwala się zregenerować unikając zaburzeń? Jak powinien wyglądać styl spania idealnie dopasowany do potrzeb studenta?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.