Pytania do dyskusji
- Pytania dotyczące kierunku ewolucji gatunku ludzkiego. Jak wiadomo żyjemy w świecie, w którym jest coraz mniej zagrożeń, zatem coraz mniej genów eliminowanych jest z naszej puli genowej. Jakie mogą być tego konsekwencje dla przeżycia gatunku? Co się stanie, gdy zakończy się dobór naturalny i każdy będzie miał równy dostęp do reprodukowania swych genów? Co będzie kształtowało ludzkie istoty, gdy zabraknie zagrożeń ze strony środowiska? Społeczny Darwinizm? Ewolucja Kulturowa? Technologia? Eugenika?
- Pytania dotyczące wpływu dziedziczności i środowiska na kształtowanie osobowości dziecka. Rodzice chcą dla swych dzieci wszystkiego co najlepsze. Obecnie, aby zrealizować ten cel poszukują dla nich dobrych szkół i dbają, aby rozwijały maksymalnie swoje zdolności sportowe, artystyczne i wszelkie inne. W przyszłości zamiast tego wszystkiego będą mogli dokonać jeszcze przed urodzeniem wymiany niektórych genów swojego potomstwa, aby stało się sprawniejsze fizycznie i umysłowo, uzdolnione artystycznie itd. Czy takie postępowanie będzie etyczne? Czy mając taką możliwość studenci zastosowaliby je wobec własnych dzieci? Dlaczego tak, a dlaczego nie?
- "Śmierć mózgowa". Udoskonalenie metod monitorowania aktywności mózgu spowodowało przesunięcie momentu uznania człowieka za martwego. Proste kryteria takie jak zatrzymanie oddechu lub bicia serca okazują się obecnie niewystarczające. Z drugiej strony nie zawsze uczciwe pozyskiwanie tkanek do transplantacji powoduje realne ryzyko uśmiercania ludzi znajdujących się w różnych fazach umierania. Jakie problemy etyczne i medyczne związane są ze "śmiercią mózgową"?
- Poproś studentów o wykonanie jakiejś czynności np. pisania, ręka, którą zwykle jej nie wykonują. Przedyskutujcie problemy, jakie napotkali.
- Punktem wyjścia do dyskusji może być także studium wcześniaków zamieszczone na początku rozdziału (rola wczesnej stymulacji dla rozwoju układu nerwowego). Wynika z niego także pytanie, które ma swoją kontynuacje w badaniach nad genetyką alkoholizmu – w jaki sposób wykorzystywane są bliźnięta przy rozstrzyganiu o roli czynników wrodzonych lub środowiskowych?
- Zbliżenie na temat uzależnień odwołujące się do przekaźnictwa synaptycznego pozwala sformułować pytanie o miejsce tego czynnika wśród ogółu przyczyn toksykomanii.
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.