Rozdział 2.
Wpływ środowiska na funkcjonowanie marketingu
W rozdziale poddano analizie wpływ środowiska, a więc ogółu okoliczności, zdarzeń i otoczenia naturalnego, na działalność marketingową. W szczególności rozpatrzono takie czynniki, jak: system funkcjonowania gospodarki narodowej, konkurencja, postęp techniczny, kultura, dostawcy i nabywcy, związki zawodowe, społeczeństwo i środowisko naturalne. System gospodarki narodowej określa, w jaki sposób społeczeństwo rozdziela zasoby na produkcję dóbr i usług, inwestycje i konsumpcję.
Kapitalistyczny system gospodarowania, czyli kapitalizm, jest to system, w którym prywatne osoby lub grupy osób są właścicielami i prowadzą działalność w większości przedsiębiorstw wytwarzających dobra i świadczących usługi. Dążąc do maksymalizacji zysku przedsiębiorstwa próbują używać najtańszych zasobów do wytworzenia produktu według wyznaczonego przez rynek standardu jakości.
Jednym ze sposobów wzrostu konkurencyjności produktów krajowych wobec produktów importowanych i wytwarzanych przez międzynarodowe przedsiębiorstwa w Polsce jest konieczność stworzenia sprzyjających warunków dla rodzimych inicjatyw produkcyjnych i ochrona przed łatwym dostępem produktów importowanych na rynek krajowy. Rząd, władze wojewódzkie i lokalne powinny pozytywnie wpływać na rozwój gospodarczy przez stwarzanie dogodnego klimatu ekonomicznego i politycznego w skali kraju i w poszczególnych rejonach. Finanse należą do najściślej regulowanych dziedzin gospodarki narodowej.
Przepisy prawne wpływają w dużym stopniu na zakres swobody ustalania cen, wybór środków i form promocji produktu, kanałów dystrybucji, kształtowanie cech produktu, zakres gwarancji oraz usługi posprzedażowe. Prawo powinno chronić interesy społeczne przed niekontrolowanymi, niesprawiedliwymi, szkodliwymi i zwodniczymi praktykami gospodarczymi.
Konkurencja jest to rywalizacja pomiędzy przedsiębiorstwami w celu przekonania nabywców do zakupu wytwarzanych dóbr i usług. Teoretyczne możemy wyróżnić cztery modele konkurencji: konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol i monopol.
Postęp techniczny oznacza praktyczne zastosowanie wiedzy, a zwłaszcza wyników badań naukowych, dla osiągnięcia celów i wypełnienia szczegółowych zadań przedsiębiorstwa.
Kultura są to normy życia ludzi, wierzenia, wartości materialne, myślenie abstrakcyjne i sposób życia, które odróżniają jedną homogeniczną grupę ludzi od drugiej.
Etyka jest to nauka o moralnym postępowaniu ludzi opartym na zasadach sprawiedliwości, słuszności i zaufania oraz o rozstrzyganiu moralnych dylematów. Etyka gospodarowania są to moralne zasady i wartości, które rządzą postępowaniem i decyzjami pracowników w relacjach wewnątrz przedsiębiorstwa i z otoczeniem zewnętrznym.
Stosunki pomiędzy przedsiębiorstwem a dostawcami i nabywcami produktów stanowią istotną część marketingu. Stosunki te opierają się na zobowiązaniach umownych. Konsumeryzm doprowadził do poważnego traktowania spraw konsumentów, zapewniając im prawo do informacji i ochrony przed nieetycznym postępowaniem producentów i sprzedawców.
Związki zawodowe są traktowane jako środowisko zewnętrzne, ponieważ występują jako trzecia strona w stosunku do przedsiębiorstwa.
W celu przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwo musi równoważyć społeczną odpowiedzialność z interesami nabywców, swoich pracowników, dostawców i udziałowców oraz dążyć do maksymalizowania pozytywnego i minimalizowania negatywnego wpływu na społeczeństwo. Przedsiębiorstwo może przyjąć cztery strategie podejścia do społecznej odpowiedzialności: negowanie, obrona, przyjęcie odpowiedzialności i przeciwdziałanie. Zanieczyszczenia odpadami produkcyjnymi i konsumpcyjnymi zagrażają środowisku naturalnemu i zdrowiu ludności.
Kapitalistyczny system gospodarowania, czyli kapitalizm, jest to system, w którym prywatne osoby lub grupy osób są właścicielami i prowadzą działalność w większości przedsiębiorstw wytwarzających dobra i świadczących usługi. Dążąc do maksymalizacji zysku przedsiębiorstwa próbują używać najtańszych zasobów do wytworzenia produktu według wyznaczonego przez rynek standardu jakości.
Jednym ze sposobów wzrostu konkurencyjności produktów krajowych wobec produktów importowanych i wytwarzanych przez międzynarodowe przedsiębiorstwa w Polsce jest konieczność stworzenia sprzyjających warunków dla rodzimych inicjatyw produkcyjnych i ochrona przed łatwym dostępem produktów importowanych na rynek krajowy. Rząd, władze wojewódzkie i lokalne powinny pozytywnie wpływać na rozwój gospodarczy przez stwarzanie dogodnego klimatu ekonomicznego i politycznego w skali kraju i w poszczególnych rejonach. Finanse należą do najściślej regulowanych dziedzin gospodarki narodowej.
Przepisy prawne wpływają w dużym stopniu na zakres swobody ustalania cen, wybór środków i form promocji produktu, kanałów dystrybucji, kształtowanie cech produktu, zakres gwarancji oraz usługi posprzedażowe. Prawo powinno chronić interesy społeczne przed niekontrolowanymi, niesprawiedliwymi, szkodliwymi i zwodniczymi praktykami gospodarczymi.
Konkurencja jest to rywalizacja pomiędzy przedsiębiorstwami w celu przekonania nabywców do zakupu wytwarzanych dóbr i usług. Teoretyczne możemy wyróżnić cztery modele konkurencji: konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol i monopol.
Postęp techniczny oznacza praktyczne zastosowanie wiedzy, a zwłaszcza wyników badań naukowych, dla osiągnięcia celów i wypełnienia szczegółowych zadań przedsiębiorstwa.
Kultura są to normy życia ludzi, wierzenia, wartości materialne, myślenie abstrakcyjne i sposób życia, które odróżniają jedną homogeniczną grupę ludzi od drugiej.
Etyka jest to nauka o moralnym postępowaniu ludzi opartym na zasadach sprawiedliwości, słuszności i zaufania oraz o rozstrzyganiu moralnych dylematów. Etyka gospodarowania są to moralne zasady i wartości, które rządzą postępowaniem i decyzjami pracowników w relacjach wewnątrz przedsiębiorstwa i z otoczeniem zewnętrznym.
Stosunki pomiędzy przedsiębiorstwem a dostawcami i nabywcami produktów stanowią istotną część marketingu. Stosunki te opierają się na zobowiązaniach umownych. Konsumeryzm doprowadził do poważnego traktowania spraw konsumentów, zapewniając im prawo do informacji i ochrony przed nieetycznym postępowaniem producentów i sprzedawców.
Związki zawodowe są traktowane jako środowisko zewnętrzne, ponieważ występują jako trzecia strona w stosunku do przedsiębiorstwa.
W celu przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwo musi równoważyć społeczną odpowiedzialność z interesami nabywców, swoich pracowników, dostawców i udziałowców oraz dążyć do maksymalizowania pozytywnego i minimalizowania negatywnego wpływu na społeczeństwo. Przedsiębiorstwo może przyjąć cztery strategie podejścia do społecznej odpowiedzialności: negowanie, obrona, przyjęcie odpowiedzialności i przeciwdziałanie. Zanieczyszczenia odpadami produkcyjnymi i konsumpcyjnymi zagrażają środowisku naturalnemu i zdrowiu ludności.