Rozdział 4.
System informacji marketingowej

Systemowe podejście do przedsiębiorstwa umożliwiło zaprojektowanie systemu informacyjnego zarządzania (SIZ). Celem SIZ jest ułatwienie zaopatrzenia materiałowo-technicznego, planowania i kontrolowania procesów produkcyjnych, dostosowywania się do zmian zachodzących w makro- i mikro-środowisku oraz podejmowania nowych przedsięwzięć gospodarczych. Podstawowymi elementami systemu informacyjnego zarządzania, wspieranego programami komputerowymi, czyli systemu informatycznego zarządzania są wzajemnie ze sobą powiązane składniki, granice, cel, środowisko, interfejs, wejścia (wkład), wyjścia (wyniki) i ograniczenia.

System informacji marketingowej (SIM) jest to zbiór procedur i metod ciągłego planowania, zbierania, przechowywania i analizy danych oraz otrzymywania informacji przydatnych do podejmowania decyzji marketingowych. System informacji marketingowej składa się z tych samych elementów, co wszystkie systemy, a więc z danych wejściowych i informacji wyjściowych systemu, procesu przechowywania danych, przetwarzania danych w użyteczne informacje i kontroli. SIM przetwarza dane pochodzące ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych, z badań marketingowych i ze źródeł nieoficjalnych w użyteczne informacje.

W celu ułatwienia sposobu podejmowania decyzji niektóre systemy informacji marketingowej posiadają systemy wspomagania decyzji (SWD), systemy ekspertyz (SE) i systemy informacyjne zarządu przedsiębiorstwa (SIZP). Modelowanie jest ściśle powiązane z systemem wspomagania decyzji i polega na projektowaniu procedur przetwarzania danych, które umożliwiają przeprowadzenie analizy ilościowej. Model marketingowy występuje jako matematyczny opis powiązań zmiennych wpływających na wyniki przedsiębiorstwa.

Modele marketingowe można podzielić na dwie grupy: modele optymalizacyjne i modele symulacyjne. Modele optymalizacyjne mogą być pożyteczne do poszukiwania najlepszych rozwiązań problemów. Model symulacyjny jest to matematyczne przedstawienie związków pomiędzy zmiennymi (czynnikami), które determinują rzeczywiste zjawiska występujące w przedsiębiorstwie.

System informacji marketingowej ułatwia podejmowanie dwóch kategorii decyzji: programowanych i nieprogramowanych. System informacji marketingowej jest także przydatny do kontroli wdrażania decyzji. SIM powinien być okresowo weryfikowany w celu oceny wartości dostarczanych informacji i sformułowania zapotrzebowania na nowe informacje. Wyniki badań marketingowych i informacje uzyskane z systemu informacji marketingowej są względem siebie komplementarne.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88