Rozdział 1
Przesłanki działalności marketingowej w przedsiębiorstwie
Marketing jest to systematyczne planowanie, wdrażanie i kontrolowanie koncepcji produktu, dystrybucji, promocji i ceny w celu wymiany produktów, która może zaspokoić potrzeby stron biorących w niej udział.
Produkt jest pojęciem bardzo szerokim, gdyż obejmuje dobra materialne, usługi i idee.
Wymiana jest to najczęściej transakcja kupna-sprzedaży między co najmniej dwiema stronami, w której każda ze stron zgodziła się zrezygnować z czegoś wartościowego i przekazać to na rzecz drugiej strony.
Model marketingowy jest to system ujęcia grup podstawowych czynników determinujących działalność przedsiębiorstwa w ich wielostronnym powiązaniu oraz wpływie na zarządzanie i wymianę produktów. Obejmuje on wiele wzajemnie oddziałujących na siebie czynników wewnątrz przedsiębiorstwa i czynników zewnętrznych, takich jak: makro- i mikrośrodowisko oraz rynek docelowy.
Marketing wyrównuje rozbieżności pomiędzy wytwarzaniem produktów w danym zakładzie przemysłowym lub usługowym a zapotrzebowaniem na te produkty ze strony ludności, przedsiębiorstw i organizacji działających nie dla zysku. Biorąc pod uwagę zdolność do niwelowania powyższych rozbieżności, sformułowano sześć użyteczności marketingu względem produktu: formy, zadania, czasu, miejsca, posiadania i informacji.
Marketing jest warunkiem nieodzownym funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej, która opiera się na czterech podstawowych prawach osób i przedsiębiorstw do: prywatnej własności, zysku, swobody podejmowania decyzji i odpowiedzialności społecznej. Ma zastosowanie w działalności gospodarczej nastawionej na zysk, a po odpowiedniej adaptacji, może być wykorzystywany przez organizacje nienastawione na zysk.
Przedsiębiorstwo jest to prywatna lub państwowa, samodzielna jednostka gospodarcza zaangażowana w produkcję dóbr materialnych, pośrednictwo handlowe lub świadczenie innych usług. Ze względu na formy własnościowe i sposób zarządzania wyróżniamy przedsiębiorstwa: jednoosobowe, spółki, korporacje, franchises i spółdzielcze. Współczesne poglądy na działalność przedsiębiorstw można umownie przedstawić następująco: orientacja na produkcję, orientacja na sprzedaż i orientacja na nabywców, czyli marketingowa.
Marketingiem mix nazywamy znajdujące się pod kontrolą przedsiębiorstwa czynniki, które łączone są razem po to, aby zaspokoić potrzeby i pragnienia ostatecznych nabywców. Typowy marketing mix składa się zwykle z czterech składników: produktu, dystrybucji, promocji i ceny. W celu zaspokojenia potrzeb i życzeń nabywców strategie marketingu mix koordynowane są z działalnością produkcyjną, finansową, rachunkową i polityką kadrową.
Misja jest to posłannictwo przedsiębiorstwa, powód jego istnienia i rola, jaką ma spełniać w środowisku. Powszechnymi celami przedsiębiorstwa są: zaspokojenie potrzeb i preferencji nabywców, osiągnięcie zysku, uzyskanie przewagi konkurencyjnej, rozwój i wzrost sprzedaży.
Do najbardziej znanych teorii zarządzania przedsiębiorstwem możemy zaliczyć: zarządzanie naukowe, kierunek administracyjny, spojrzenie behawioralne i spojrzenie ilościowe.
Planowanie jest to proces wyboru celów i decydowania, jakie zadania i zasoby są potrzebne, aby je osiągnąć. Plany działalności gospodarczej możemy najogólniej podzielić na trzy kategorie: plany strategiczne, plany taktyczne i plany operacyjne.
Organizowanie polega na ustalaniu zadań, grupowaniu zadań w komórki organizacyjne i przydzieleniu zasobów do tych komórek, czyli ustanowienie takiej struktury organizacyjnej, która umożliwia sprawne wykonywanie pracy.
Kierowanie polega na osiąganiu celów przedsiębiorstwa przez komunikowanie się kierownika z pracownikami, motywowanie pracowników i przewodzenie podwładnym podczas wykonywania przez nich zadań.
Przewodzenie jest to zdolność kierownika do motywowania, prowadzenia i inspirowania podwładnych, aby osiągnęli cele danej komórki organizacyjnej i pośrednio cele przedsiębiorstwa.
Kontrola polega na obserwowaniu, ocenie i korygowaniu pracy podwładnych w celu realizacji zadań komórki organizacyjnej i utrzymania rozwoju przedsiębiorstwa w pożądanym kierunku.
Proces podejmowania ważnych decyzji w przedsiębiorstwie składa się z sześciu etapów: rozpoznania sytuacji, rozwijania opcji, analizy opcji, wyboru najlepszej opcji, wdrożenia decyzji i obserwacji konsekwencji wdrożonej decyzji.
Produkt jest pojęciem bardzo szerokim, gdyż obejmuje dobra materialne, usługi i idee.
Wymiana jest to najczęściej transakcja kupna-sprzedaży między co najmniej dwiema stronami, w której każda ze stron zgodziła się zrezygnować z czegoś wartościowego i przekazać to na rzecz drugiej strony.
Model marketingowy jest to system ujęcia grup podstawowych czynników determinujących działalność przedsiębiorstwa w ich wielostronnym powiązaniu oraz wpływie na zarządzanie i wymianę produktów. Obejmuje on wiele wzajemnie oddziałujących na siebie czynników wewnątrz przedsiębiorstwa i czynników zewnętrznych, takich jak: makro- i mikrośrodowisko oraz rynek docelowy.
Marketing wyrównuje rozbieżności pomiędzy wytwarzaniem produktów w danym zakładzie przemysłowym lub usługowym a zapotrzebowaniem na te produkty ze strony ludności, przedsiębiorstw i organizacji działających nie dla zysku. Biorąc pod uwagę zdolność do niwelowania powyższych rozbieżności, sformułowano sześć użyteczności marketingu względem produktu: formy, zadania, czasu, miejsca, posiadania i informacji.
Marketing jest warunkiem nieodzownym funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej, która opiera się na czterech podstawowych prawach osób i przedsiębiorstw do: prywatnej własności, zysku, swobody podejmowania decyzji i odpowiedzialności społecznej. Ma zastosowanie w działalności gospodarczej nastawionej na zysk, a po odpowiedniej adaptacji, może być wykorzystywany przez organizacje nienastawione na zysk.
Przedsiębiorstwo jest to prywatna lub państwowa, samodzielna jednostka gospodarcza zaangażowana w produkcję dóbr materialnych, pośrednictwo handlowe lub świadczenie innych usług. Ze względu na formy własnościowe i sposób zarządzania wyróżniamy przedsiębiorstwa: jednoosobowe, spółki, korporacje, franchises i spółdzielcze. Współczesne poglądy na działalność przedsiębiorstw można umownie przedstawić następująco: orientacja na produkcję, orientacja na sprzedaż i orientacja na nabywców, czyli marketingowa.
Marketingiem mix nazywamy znajdujące się pod kontrolą przedsiębiorstwa czynniki, które łączone są razem po to, aby zaspokoić potrzeby i pragnienia ostatecznych nabywców. Typowy marketing mix składa się zwykle z czterech składników: produktu, dystrybucji, promocji i ceny. W celu zaspokojenia potrzeb i życzeń nabywców strategie marketingu mix koordynowane są z działalnością produkcyjną, finansową, rachunkową i polityką kadrową.
Misja jest to posłannictwo przedsiębiorstwa, powód jego istnienia i rola, jaką ma spełniać w środowisku. Powszechnymi celami przedsiębiorstwa są: zaspokojenie potrzeb i preferencji nabywców, osiągnięcie zysku, uzyskanie przewagi konkurencyjnej, rozwój i wzrost sprzedaży.
Do najbardziej znanych teorii zarządzania przedsiębiorstwem możemy zaliczyć: zarządzanie naukowe, kierunek administracyjny, spojrzenie behawioralne i spojrzenie ilościowe.
Planowanie jest to proces wyboru celów i decydowania, jakie zadania i zasoby są potrzebne, aby je osiągnąć. Plany działalności gospodarczej możemy najogólniej podzielić na trzy kategorie: plany strategiczne, plany taktyczne i plany operacyjne.
Organizowanie polega na ustalaniu zadań, grupowaniu zadań w komórki organizacyjne i przydzieleniu zasobów do tych komórek, czyli ustanowienie takiej struktury organizacyjnej, która umożliwia sprawne wykonywanie pracy.
Kierowanie polega na osiąganiu celów przedsiębiorstwa przez komunikowanie się kierownika z pracownikami, motywowanie pracowników i przewodzenie podwładnym podczas wykonywania przez nich zadań.
Przewodzenie jest to zdolność kierownika do motywowania, prowadzenia i inspirowania podwładnych, aby osiągnęli cele danej komórki organizacyjnej i pośrednio cele przedsiębiorstwa.
Kontrola polega na obserwowaniu, ocenie i korygowaniu pracy podwładnych w celu realizacji zadań komórki organizacyjnej i utrzymania rozwoju przedsiębiorstwa w pożądanym kierunku.
Proces podejmowania ważnych decyzji w przedsiębiorstwie składa się z sześciu etapów: rozpoznania sytuacji, rozwijania opcji, analizy opcji, wyboru najlepszej opcji, wdrożenia decyzji i obserwacji konsekwencji wdrożonej decyzji.