Rozdział 7.
Planowanie marketingowe produktu

Planowanie produktu polega na wyborze koncepcji produktu, formowaniu cech pożądanych przez nabywców, nadaniu mu marki, wyborze opakowania i ustaleniu zakresu gwarancji. Produkt może być rozpatrywany według trzech poziomów, jako rdzeń produktu, produkt rzeczywisty i produkt poszerzony. Jakość produktu oznacza stopień lub standard doskonałości i zdolności do zaspokojenia szczególnych potrzeb i wymagań nabywców. Produkt można ulepszyć przez włączanie korzyści dla nabywców, wyróżniających dany produkt wśród ogółu produktów oferowanych na rynku.

Produkty nabywane w celu zaspokojenia potrzeb osobistych nabywcy i potrzeb jego rodziny lub gospodarstwa domowego nazywamy produktami konsumpcyjnymi. Produkty nabywane na użytek producentów, pośredników i innych przedsiębiorstw usługowych oraz agencji i organizacji działających nie dla zysku nazywamy produktami przemysłowymi. Produkty konsumpcyjne dzielą się na cztery kategorie: produkty powszechnego użytku, produkty wybieralne, produkty specjalne i produkty nieposzukiwane. Produkty powszechnego użytku są to produkty, których konsument potrzebuje w życiu codziennym, ale nie przeznacza dużo czasu na planowanie ich zakupienia. Nabywcy są skłonni włożyć wiele wysiłku w planowanie i realizację zakupu produktów wybieralnych. Produkty specjalne mają szczególne znaczenie dla nabywców i dlatego pragną je koniecznie kupić. Biorąc za podstawę okres zdatności do użytkowania możemy wyróżnić dobra trwałe, dobra nietrwałe i usługi.

Popyt konsumpcyjny generuje popyt na produkty przemysłowe. W skład produktów przemysłowych wchodzą następujące grupy: dobra inwestycyjne, wyposażenie produkcyjne, surowce, półfabrykaty, materiały pomocnicze i usługi przemysłowe.

Asortyment jest to zestawienie wszystkich typów i gatunków produktów, które wytwarzane są przez zakład przemysłowy lub gałąź przemysłu, albo uporządkowany zestaw produktów, które oferuje do sprzedaży pośrednik handlowy, sklep lub zakład usługowy.

Znak towarowy służy do odróżnienia produktów jednego przedsiębiorstwa od produktów innego przedsiębiorstwa, ułatwia kontrolę jakości i pozwala poznać źródło pochodzenia produktu. Marka zwiera tylko słowa i symbole, które są legalnie zarejestrowane w formie patentu lub licencji na wyłączny użytek danego przedsiębiorstwa. Najczęściej wyróżnia się pięć poziomów dostrzegania marki przez nabywców: odrzucanie, ignorowanie, rozpoznawanie, preferowanie i pożądanie. W zależności od liczby produktów oznaczonych tą samą marką, możemy wyróżnić markę: rodzinną lub indywidualną. Marka może być nadana przez producenta lub pośrednika handlowego.

Opakowania wywierają bezpośredni wpływ na sprawny przebieg procesów dystrybucji, promocji i użytkowania produktów, przez spełnianie następujących funkcji: ochronnej, magazynowej, kompletującej i informacyjnej.

Rękojmia jest to formalne oświadczenie producenta o okresie zdatności produktu do użytku i zobowiązanie do wymiany lub naprawienia wadliwego produktu.

Gwarancja określa, co producent uczyni, jeżeli nabywca będzie niezadowolony z funkcjonowania produktu.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88