Rozdział 11.
Dystrybucja detaliczna

Detalista zajmuje się zakupem produktów od producentów lub hurtowników i sprzedażą nabywcom, dla ich osobistego użytku, wsadu produkcyjnego lub użytkowania podczas operacyjnej i biurowej działalności przedsiębiorstw oraz organizacji nienastawionych na zysk. Detalista tworzy asortyment produktów dla wygody nabywców, przyjmuje ryzyko, świadczy usługi towarzyszące sprzedaży i udziela porad nabywcom. Asortyment produktów w sklepie detalicznym może być dobierany według następujących kryteriów: celu, statusu produktu i kompletności. Ze względu na rozległość asortyment produktów w sklepie może być wąski lub szeroki, a ze względu na pojemność płytki lub głęboki.

Wizerunek sklepu detalicznego kształtowany jest przez dogodną dla nabywców lokalizację i godziny otwarcia, podział i wykorzystanie powierzchni sprzedażowej, wystrój wewnętrzny i zewnętrzny oraz akcenty promocyjne produktów prezentowanych na półkach. Wygląd sklepu i ekspedienci mogą tworzyć atmosferę postrzeganą jako serdeczną, która sprawia, że nabywcy jest przyjemnie przebywać w sklepie i pragnie do niego powrócić.

Według kryterium własności możemy wyróżnić: sklepy niezależnych detalistów, sieć sklepów detalicznych należących do jednego właściciela i sklepy funkcjonujące na zasadzie franchisingu. Na podstawie klasyfikacji produktów możemy wyróżnić sklepy z produktami: powszechnego użytku, wybieralnymi i specjalnymi. Ze względu na świadczone usługi sklepy dzielimy na samoobsługowe, z niepełną obsługą i z pełną obsługą. Tradycyjnie sklepy detaliczne dzielone są na trzy kategorie: sklepy spożywcze, sklepy drobne i sklepy konwencjonalne. Domy towarowe są to duże wielobranżowe sklepy, zorganizowane w działy, które oferują wiele typów produktów w ramach każdej branży.

Koncepcja masowej dystrybucji zasadza się na tym, że detalista powinien oferować produkty po niskiej cenie, aby osiągnąć wysoką sprzedaż. Przykładem sklepów masowej dystrybucji są supermarkety i domy dyskontowe. Domy dyskontowe są sklepami samoobsługowymi o niskim statusie, nastawionymi na sprzedaż produktów o niskiej marży i szybkim obrocie.

Dystrybucja franchisingowa polega na udzieleniu detaliście prawa sprzedaży produktu pod szyldem renomowanego przedsiębiorstwa w zamian za określony rodzaj wynagrodzenia.

Możemy wyróżnić trzy rodzaje sklepów nietypowych: z produktami po obniżonych cenach, fabryczne i członkowskie.

Dystrybucja poza sklepowa obejmuje: komiwojażerstwo, dystrybucję sieciową, sprzedaż na zamówienie telefoniczne i pocztowe, sprzedaż wysyłkową i sprzedaż przez automaty.

Lokalizacja nowego sklepu może być oparta na trzech kryteriach: rynku docelowym, konkurencji i kosztach eksploatacji. W zależności od wielkości i miejsca lokalizacji, ośrodki handlowe można podzielić na osiedlowe i dzielnicowe. Nietypowe ośrodki handlu detalicznego stanowią zgrupowania sklepów fabrycznych i sklepów detalicznych w magazynach.

Zaletą sieci sklepów jest możliwość przeprowadzania transakcji kupna-sprzedaży na dużą skalę oraz zatrudniania specjalistów do spraw promocji, polityki cen i prognozy sprzedaży produktów.

W celu zapewnienia rozwoju detaliści kładą coraz większy nacisk na zyski, preferując sprzedaż produktów o wyższej marży i szybkim obrocie.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88