Rozdział 9
Uczenie się i analiza zachowania

Wybierz właściwą odpowiedź.


Chciałbyś rozpocząć tresurę swojego nowego szczeniaka zgodnie z zasadą Premacka. Zanim to uczynisz powinieneś ustalić

jakie zachowania pojawiają się u tego zwierzęcia z dużym prawdopodobieństwem, a jakie z małym.
jakich bodźców możesz użyć do karania.
jak często szczeniak otrzymywał negatywne wzmocnienia.
jakie bodźce pełnią funkcję wzmocnień pierwotnych.



Obserwujesz eksperyment, podczas którego u psa został uwarunkowany odruch ślinienia na dźwięk poprzedzający minimalnie podanie do pyska proszku mięsnego. Obecna faza warunkowania jest taka, że pies reaguje ślinieniem na ton o wysokości 100 Hz, nie reaguje zaś na ton o wysokości 120 Hz. Jest oczywiste, że pies przeszedł trening

wygaszania.
generalizacji.
oszczędności.
różnicowania.



Dowiedziałeś się z wiadomości telewizyjnych, że znany gwiazdor rocka zmarł wskutek przedawkowania heroiny. Zwykle zażywał dwie dawki dziennie. Jaka jeszcze informacja podana przez telewizję jest istotna dla wyjaśnienia przyczyny zgonu?

Że zażywał heroinę od 22 roku życia.
Że stało się to kiedy pierwszy raz wziął zwykłą dawkę w swoim nowym domu.
Że za każdym razem gdy brał heroinę znajdował się w towarzystwie żony.
Inni członkowie jego zespołu również byli narkomanami.



Alicja jest treserką zwierząt w cyrku. Rozpoczyna właśnie po raz pierwszy tresurę fretek. Ostatnio spędziła parę dni w bibliotece studiując wrodzone wzorce zachowania tych zwierząt. Alicja próbuje w ten sposób uniknąć

wygaszania reakcji.
wiązania zachowań.
wyuczonej bezradności.
tendencji do przesuwania zachowania w kierunku instynktu.



Prowadzisz badania, podczas których psy otrzymują szoki elektryczne, na które reagują objawami strachu. Podczas eksperymentów przez cały czas włączony jest głośny wentylator pozwalający utrzymać w pomieszczeniu odpowiednią temperaturę. Czy po pewnej liczbie powtórzeń sam dźwięk wentylatora może wywołać objawy strachu?

Nie, bo szok elektryczny nie poprzedza dźwięku.
Nie, bo szok elektryczny nie następuje po dźwięku.
Tak, bo szok elektryczny poprzedza dźwięk.
Tak, bo szok elektryczny następuje po dźwięku.



Który z następujących scenariuszy jest przypadkiem sprzyjającym utrwalaniu nieprzystosowawczego zachowania wskutek działania wtórnych zysków?

Za każdym razem kiedy dziecko złości się bez powodu, traci przywilej oglądania telewizji.
Pacjenci szpitala psychiatrycznego zdobywają żetony za zażywanie leków.
Dziadkowie nieśmiałego dziecka przynoszą mu dodatkowe prezenty.
Sportowcy nagradzani są nie tylko za bicie rekordów, lecz i za fair play, czyli czystą grę.



Całościowa ocena efektów uczenia się na podstawie obserwacji zewnętrznego zachowania człowieka nie zawsze jest możliwa ponieważ

nie zawsze sprowadza się ono do zmian w wykonaniu pewnych widocznych reakcji.
jest ono także wynikiem fizycznego dojrzewania.
jego rezultaty są bardzo krótkotrwałe.
zachowanie to nie zależy wyłącznie od jednostkowego doświadczenia.



Badania Tolmana nad mapami poznawczymi pokazały, że szczury mogą

naciskać dźwignię według prawidłowego wzorca, aby wejść do labiryntu.
rozwiązać labirynt obserwując inne wzmacniane szczury.
znaleźć przejścia przez labirynt, w których nigdy przedtem nie były wzmacniane.
znaleźć drogę do ukrytego pokarmu nawet po długim czasie.



Według teorii uczenia się społecznego Bandury zdolność uczenia się przez obserwowanie modela NIE zależy od tego czy:

zachowanie modela ma widoczne nagradzające konsekwencje.
model jest oceniany pozytywnie, lubiany i szanowany.
naśladowanie zachowania modela mieści się w zakresie umiejętności obserwatora.
model i obserwator mogą wpływać wzajemnie na swoje zachowanie.



Kiedy podczas weekendu młody Skinner niechcący zaoszczędził pokarm do wzmacniania prawidłowych reakcji u swoich szczurów, zauważył że w porównaniu ze szczurami nagradzanymi za każdą prawidłową reakcję, szczury wzmacniane częściowo

reagowały dłużej i żywiej podczas wygaszania.
uczyły się wolniej.
przestawały reagować.
reagowały krócej i słabiej podczas wygaszania.



Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów
Półwiecze
Półwieczecena juz od 47,90zamów

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88