Rozdział 15
Różnice indywidualne
Który z procesów służących do rozwiązywania tradycyjnych testów inteligencji NIE należy do analizy składnikowej Roberta Sternberga?
nabywanie wiedzy
strategie i techniki rozwiązywania problemów
kontrola drogi do uzyskania rozwiązania (metapoznanie)
kojarzenie bodźców z ich znaczeniem
Wykonałeś test inteligencji dostępny w Internecie. Na końcu dowiedziałeś się, że twój wynik wyniósł 43 punkty. Liczba ta nie ma żadnego znaczenia bez znajomości:
wskaźnika trafności fasadowej testu
wskaźnika trafności teoretycznej
standardu statystycznego, czyli normy
wyniku równoległej formy testu
Pogląd, że poziomy inteligencji w dużych populacjach rozkładają się według rozkładu normalnego tworząc krzywą w kształcie dzwonu, sformułował:
J.P. Guilford
Raymond Catell
Charles Spearman
Francis Galton
Paweł opracowuje test do mierzenia stabilności emocjonalnej. W tym celu przebadał dużą próbę studentów, których poprosił o dołączenie do arkusza odpowiedzi kilku nazwisk bliskich przyjaciół. Paweł zamierza skontaktować się ze wskazanymi osobami i poprosić je o ocenę stabilności emocjonalnej badanych studentów. W ten sposób będzie mógł określić dla swojego testu:
trafność teoretyczną
trafność zewnętrzną
trafność fasadową
rzetelność
Panie Kowalska i Malinowska rozmawiają o swoich dzieciach. Pierwsza z nich mówi, że jej syn Tomek ma najwyższy wskaźnik inteligencji werbalnej w swojej klasie. Druga chwali się córką Zuzią, która uzyskała równie wysoki rezultat w testach koordynacji ruchowej i płynności motorycznej. Jeżeli matki mówią prawdę, to według teorii Howarda Gardnera Tomek i Zuzia powinni w przyszłości zająć się:
dziennikarstwem (Tomek) i tańcem (Zuzia)
poezją (Tomek) i rzeźbą (Zuzia)
matematyką (Tomek) i sportem (Zuzia)
badaniami naukowymi (Zuzia) i psychoterapią (Tomek)
J. P. Guilford zaproponował model struktury intelektu uwzględniający następującą liczbę kombinacji treści, produktów i operacji:
20
60
85
150
Fakt, że w testach inteligencji amerykańscy Murzyni i inne mniejszości rasowe osiągały wyniki niższe niż przedstawiciele białej większości, został skomentowany następująco: "Ich tępota wydaje się uwarunkowana rasowo. Obecnie nie widać możliwości przekonania społeczeństwa do zakazania im rozmnażania się, ale z eugenicznego punktu widzenia tworzą oni poważny problem, z powodu szczególnej płodności." Autorem tej kontrowersyjnej opinii był:
Stephen Jay Gould
Luis Terman
Edward Thorndike
Robert Yerkes
Do technik projekcyjnych stosowanych do diagnozy osobowości NIE należy:
uzupełnianie (np. kończenie sekwencji wydarzeń)
porządkowanie (np. układanie obrazków w określonej kolejności)
analiza danych autobiograficznych lub archiwalnych
ekspresja (działanie lub odgrywanie ról)
Badający cię psycholog daje ci test, w którym jesteś pytany o wszelkie możliwe zastosowania ołówka. Na podstawie odpowiedzi na to pytanie będzie oceniał u ciebie:
myślenie dywergencyjne (rozbieżne)
inteligencje skrystalizowaną
myślenie konwergencyjne (zbieżne)
pamięć
Który z poniższych problemów etycznych związanych z powszechnym stosowaniem pomiarów psychologicznych jest najmniej istotny?
Testy dyskryminują pewne grupy społeczne ograniczając im dostęp do poszukiwanych stanowisk pracy
Autorzy testów czerpią zbyt wysokie zyski z ich rozpowszechniania
Nauczyciele zamiast uczyć samodzielnego myślenia spędzają czas na przygotowywaniu uczniów do standaryzowanych egzaminów
Niezadowalające wyniki niektórych testów stanowią trudne do przezwyciężenia piętno