Rozdział 9
Uczenie się i analiza zachowania

Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych i fałszywych.


Rodzice Kasi nie chcą, aby płakała bez powodu. Dziewczynka zostaje ostrzeżona, że jeśli nie przestanie płakać, nie dostanie na deser kawałka tortu, który bardzo lubi. Zastosowana w tym przypadku forma wzmacniania to kara.

Tak
Nie



Ewa wróciła właśnie od lekarza. Lek, który został jej przepisany powinien być zażywany na pełny żołądek, ale wiadomo również, że będzie powodował mdłości. Ewa, która dobrze zna zasady warunkowania wybiera na obiad baraninę ze szpinakiem. Domyślasz się, że nie jest to jej ulubione danie.

Tak
Nie



Poszedłeś do kina Bałtyk i obejrzałeś horror, który cię do głębi przeraził. Kiedy po tygodniu kolega zaprosił cię do obejrzenia innego filmu, upewniłeś się czy nie jest on grany w tym samym kinie, bo czujesz, że wolałbyś nie odwiedzać tego miejsca pod żadnym pozorem. Sala kinowa Bałtyku stała się bodźcem bezwarunkowym dla twojej warunkowej reakcji strachu.

Tak
Nie



W dyskusji nad różnymi podejściami do problemu uczenia się reprezentujesz stanowisko Johna Watsona. W pewnej chwili pojawia się problem zastosowania introspekcji w badaniach psychologicznych. Twój pogląd jest następujący: introspekcję należy całkowicie odrzucić ponieważ jest metodą subiektywną.

Tak
Nie



Stefania Rudecka, wychowawczyni drugiej klasy, do motywowania swych uczniów lubi używać wzmocnień warunkowych, ponieważ jak twierdzi, wzmocnienia te są łatwo dostępne.

Tak
Nie



Używając podmuchu powietrza jako bodźca bezwarunkowego Ola uwarunkowała swojego psa w ten sposób, że na polecenie „ mrugaj” pies zaczął mrugać. Papuga, która podsłuchała co mówiła Ola do psa, postanowiła kontynuować trening pod jej nieobecność, każąc mu mrugać przez cały dzień. Ola była bardzo zdziwiona, kiedy po powrocie okazało się, że pies nie mruga. Dowiedziawszy się o zachowaniu papugi szybko doszła do wniosku, że przyczyną było wygaszenie odruchu.

Tak
Nie



Kary cielesne są nieodzowne dla utrzymania dyscypliny w domu i w szkole. Karane fizycznie dziecko uczy się przy okazji, że przemoc jest niedozwolonym sposobem wpływania na zachowanie innych ludzi.

Tak
Nie



Matka Marty sądzi, że jej córka, podobnie jak ona sama, powinna cechować się zamiłowaniem do porządku. W tym celu uprzykrza jej życie ciągłym gderaniem na temat bałaganu w jej pokoju. Kiedy Marta przykłada się do sprzątania, matka przestaje robić jej wymówki. Gderanie pełni w tym w tym przypadku funkcję wzmocnienia negatywnego powodującego ucieczkę.

Tak
Nie



Uczenie się awersji do smaku pokazuje, że warunkowanie sprawcze u zwierząt jest szczególnie efektywne w sytuacji zagrożenia życia.

Tak
Nie



Efektem wzmacniania częściowego są deficyty motywacyjne, emocjonalne i poznawcze.

Tak
Nie



PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88