Rozdział 5
Rozwijające się dziecko
Przeciętne dziecko przekłada przedmioty z ręki do ręki w wieku 6 miesięcy. Marysia nie potrafi tego zrobić choć jest o dwa miesiące starsza. Świadczy to o tym że jej wiek rozwojowy wyprzedza wiek chronologiczny.
Tak
Nie
Poczynając od klasy trzeciej do ósmej 1500 wybitnie inteligentnych dzieci badanych było w regularnych odstępach czasu testem inteligencji. Taka strategia badawcza nazywa się strategią porównań poprzecznych.
Tak
Nie
Dziecku trudno jest opanować słowo „palto” kiedy zna już słowo „kurtka”. Przeszkadza mu w tym nadmierne rozszerzanie znaczenia przyswojonych słów.
Tak
Nie
W Teście Obcych Sytuacji dziecko przywiązane w sposób ufny będzie okazywało niepokój kiedy rodzic wyjdzie z pokoju, a gdy powróci będzie poszukiwało bliskości i kontaktu.
Tak
Nie
Niemowlęta szukają aktywnie zabawki ukrytej w ich obecności pod pieluszką, kiedy zaczyna się kształtować u nich poczucie stałości przedmiotu czyli około 3 miesiąca życia.
Tak
Nie
Współczesne badania nad percepcyjnymi i pojęciowymi umiejętnościami małych dzieci wykazały, że są one bardziej rozwinięte niż sądził Piaget.
Tak
Nie
Noworodki słyszą różnice między dźwiękami, których nie rozróżniają ich rodzice.
Tak
Nie
John Locke przedstawił pogląd, że natura, lub to, co przynosimy na świat z naszego ewolucyjnego dziedzictwa stanowi matrycę kształtująca rozwój.
Tak
Nie
Widzenie jest mniej rozwinięte w momencie narodzin niż inne zmysły.
Tak
Nie
Okres krytyczny to okres kiedy organizm nie jest przygotowany do nabycia określonego zachowania.
Tak
Nie