Rozdział 2
Badania psychologiczne
Pewien badacz zachowań konsumenckich odkrył, że im dłużej żyją osoby dorosłe, tym mniej pieniędzy wydają na ubrania. Wywnioskował więc, że między zmienną wieku, a zmienną wydatków ubraniowych zachodzi zależność przyczynowa.
Tak
Nie
Otrzymałeś w swoim badaniu następujący zbiór danych: 100, 94, 97, 94, 94, 62, 75, 88, 94, 92. Modalną dla tego rozkładu możesz określić bez żadnych obliczeń.
Tak
Nie
Korelacja wynosząca – 0,70 jest słabsza od korelacji wynoszącej + 0,40.
Tak
Nie
Starasz się o pracę sprzedawcy samochodów. W ramach postępowania kwalifikacyjnego otrzymujesz do wypełnienia kwestionariusz, w którym znajdują się pytania o filmy cieszące się największą popularnością w roku 1929. Odnosisz wrażenie, że Twój pracodawca wybrał test, który jest nierzetelną miarą twojej przydatności do pracy.
Tak
Nie
Pewien badacz stara się określić wpływ techniki oddychania na redukcję stresu. W tym celu porównuje grupę uczestników stosujących określoną technikę oddychania z grupą osób stosujących inną technikę, a następnie mierzy poziom stresu za pomocą kwestionariusza. W badaniu tym zmienną niezależną jest typ techniki oddychania, a zmienną zależną poziom stresu.
Tak
Nie
Istotną cechą obserwacji naturalnej jest to, że badacz usiłuje odtworzyć z maksymalną dokładnością zachowanie naturalne w środowisku laboratoryjnym.
Tak
Nie
Pewien eksperymentator będąc w dobrym nastroju instruował osoby badane ustnie i udzielał dodatkowych wyjaśnień. W pozostałych przypadkach badani zapoznawali się z instrukcją wyświetlaną na ekranie komputera. Stosując dwa różne sposoby instruowania badacz ten zaniedbał standaryzację procedury.
Tak
Nie
W schemacie A - B - A każdy badany stanowi dla siebie obiekt kontrolny.
Tak
Nie
Jeżeli kierowca zostanie ukarany mandatem za przekroczenie szybkości, to należy oczekiwać, że w przyszłości będzie jeździł wolniej. Powyższe twierdzenie jest definicją operacyjną skutków karania.
Tak
Nie
W klasycznym eksperymencie studenci obserwowali szczury pochodzące z tej samej grupy. Połowie studentów powiedziano, że szczury są zdolne, drugiej połowie, że tępe. Poziom zdolności sprawdzany był w specjalnym labiryncie do badania inteligencji tych zwierząt. Obserwacje poczynione przez studentów pokazały, że szczury „zdolne” były lepsze niż „tępe”.
Tak
Nie