Rozdział 10
Pamiętanie i zapominanie

Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych i fałszywych.


Informacja jest przechowywana w pamięci sensorycznej wystarczająco długo by zapewnić poczucie ciągłości, lecz nie tak długo, żeby interferowała z nowymi wrażeniami zmysłowymi.

Tak
Nie



Ludzie z poważnie uszkodzonym słuchem mylą elementy podobne pod względem wyglądu lub znaczenia, a nie pod względem brzmienia.

Tak
Nie



Jacek uczestniczył w jubileuszu dziesięciolecia matury. Kiedy wszedł do pokoju poczuł się zawiedziony, ponieważ wyglądało na to, że nikt nie może rozpoznać jego twarzy. Wprawdzie od czasu, kiedy ukończył szkołę zapuścił wąsy i wyhodował brodę, jednak być może reguły kodowania użyte przez dawnych kolegów były źle dobrane.

Tak
Nie



W piątkowe popołudnie nauczyłeś się wiersza na pamięć. W poniedziałek rano okazało się, że go zupełnie nie pamiętasz. Chciałbyś się dowiedzieć, czy jego ponowne wyuczenie będzie przebiegało szybciej. Tego właśnie zagadnienia dotyczą bezpośrednio badania Saula Sternberga.

Tak
Nie



Monika odkłada na ostatnią chwilę przygotowania do czekającego ją sprawdzianu. Kiedy ją pytasz dlaczego tak czyni odpowiada, że krzywa zapominania Ebbinghausa pokazuje dużą utratę przechowywanej informacji na początku, a następnie stopniowy, coraz wolniejszy spadek.

Tak
Nie



Kasia i Tomek odwiedzili ostatnio w śródmieściu pewną restaurację, w której dobrze zjedli i miło spędzili czas. Niestety zapomnieli jej nazwę. Ponieważ chcieliby ją polecić znajomym, Kasia przegląda wykaz restauracji w książce telefonicznej w nadziei, że w ten sposób odtworzy jej nazwę.

Tak
Nie



Kiedy Wojtek się przeprowadził okazało się, że ma trudności z zapamiętaniem swojego nowego numeru telefonu. Dwa lata później nie mógł sobie za nic przypomnieć, jaki numer miał poprzednio. Kłopoty Wojtka z numerami jego telefonów można wyjaśnić odwołując się do interferencji w pierwszym przypadku proaktywnej, a w drugim retroaktywnej.

Tak
Nie



Magda uczestniczy w badaniu stanowiącym replikację eksperymentu Sperlinga. Na ekranie pojawiają się na bardzo krótko trzy rzędy liter, po czym bezpośrednio po literach podawany jest ton. Celem podawania tonu jest przedłużenie trwania śladu pamięci sensorycznej Magdy.

Tak
Nie



Z badań Karla Lashleya nad lokalizacją śladów pamięciowych w mózgu wynika, że defekt pamięci był tym poważniejszy im większa część kory mózgowej była usunięta, jednak na pamięć nie miało wpływu to, gdzie uszkodzono tkankę mózgową.

Tak
Nie



Wyobraź sobie, że prowadzisz badanie nad efektem torowania. Organizujesz eksperyment w taki sposób, aby móc określić wpływ nowych doświadczeń na odtwarzanie wcześniejszych.

Tak
Nie



PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88