Rozdział 6.
Studia nad postępowaniem konsumentów
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Procesy zachodzące w umysłach konsumentów porównywane są w przenośni do zawartości czarnych puszek.
- Najważniejszymi źródłami siły nabywczej ludności są dochody, kredyty i ogólny poziom zamożności.
- Każda osoba pobudzana jest do działania przez potrzeby i pragnienia.
- Teorie potrzeb wskazują, że ludzie nigdy nie osiągają całkowitego zadowolenia.
- Realizator wywiadu powinien nie tylko wykazać dobrą znajomość cech produktu i wiedzę z zakresu marketingu, ale także znać psychikę ludzką.
- Ludzie dostrzegają bodźce związane z bieżącymi potrzebami, bodźce, których oczekują i bodźce, które ich pozytywnie zaskakują.
- Poznanie oparte jest na postrzeganiu produktu, które może prowadzić do pozytywnych poglądów na produkt i producenta lub do negatywnych postaw.
- Grupa odniesienia może mieć duży wpływ na wybór marki samochodu, telewizora, mebli czy odzieży.
- Decyzje konsumentów mogą wydawać się czasem irracjonalne z punktu widzenia producenta czy pośrednika.
- Rutynowe podejmowanie decyzji polega na tym samym sposobie zaspokajania potrzeby wtedy, kiedy się pojawia.
- Prawidłowości związane z postępowaniem konsumentów nie znajdują zastosowanie w postępowaniu nabywców kupujący produkty na użytek przedsiębiorstw, instytucji i organizacji działających nie dla zysku. (Fałsz)
- Zakupy na kredyt są determinowane tylko przez dostępność kredytu. (Fałsz)
- Wygoda i status mogą być motywami zakupu produktów luksusowych i realizacji zakupu w wysoko wyspecjalizowanych sklepach. (Prawda)
- Potrzeby fizjologiczne i psychologiczne są trudne, a nieraz niemożliwe do dokładnego określenia. (Prawda)
- Motywy są zawsze demonstrowane otwarcie i dlatego są łatwe do identyfikacji. (Fałsz)
- W wywiadach pogłębionych zadajemy z reguły pytania bezpośrednio związane z tematem.(Fałsz)
- Każdy konsument może inaczej patrzeć na reklamowany produkt. (Prawda)
- Konkurenci powoli naśladują przychylny wizerunek popularnych produktów. (Fałsz)
- Przychylna postawa konsumenta wobec produktu jest równoznaczna z zamiarem jego zakupu. (Fałsz)
- Ludzie w ciągu swojego życia mogą przechodzić z jednej klasy społecznej do drugiej. (Prawda)
- Studia nad postępowaniem konsumentów próbują wyjaśnić jak postęp techniczny wpływa na zakupy.
- Dla producenta analiza postępowania konsumentów oznacza przewidywanie czy produkt ma substytuty.
- Wiele prawidłowości związanych z postępowaniem konsumentów znajduje zastosowanie w postępowaniu nabywców kupujących produkty na użytek zespołów naukowo-badawczych.
- Zamożność ludności zależy nie tylko od dochodów, ale także od deprecjacji pieniądza.
- Satysfakcja z dokonanego przez konsumenta zakupu produktu zależy od predyspozycji do wydawania pieniędzy.
- Motywy mogą osłabiać napięcie.
- Przykładem technik projektowych są analiza opinii ekspertów.
- Stosunek konsumenta wobec produktu i przedsiębiorstwa może być ambiwalentny.
- Kultura określa jakie mają dochody.
- Osobowość konsumenta może przejawiać się w niezdolności do adaptacji.