Rozdział 6.
Studia nad postępowaniem konsumentów

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. Procesy zachodzące w umysłach konsumentów porównywane są w przenośni do zawartości czarnych puszek.
  2. Najważniejszymi źródłami siły nabywczej ludności są dochody, kredyty i ogólny poziom zamożności.
  3. Każda osoba pobudzana jest do działania przez potrzeby i pragnienia.
  4. Teorie potrzeb wskazują, że ludzie nigdy nie osiągają całkowitego zadowolenia.
  5. Realizator wywiadu powinien nie tylko wykazać dobrą znajomość cech produktu i wiedzę z zakresu marketingu, ale także znać psychikę ludzką.
  6. Ludzie dostrzegają bodźce związane z bieżącymi potrzebami, bodźce, których oczekują i bodźce, które ich pozytywnie zaskakują.
  7. Poznanie oparte jest na postrzeganiu produktu, które może prowadzić do pozytywnych poglądów na produkt i producenta lub do negatywnych postaw.
  8. Grupa odniesienia może mieć duży wpływ na wybór marki samochodu, telewizora, mebli czy odzieży.
  9. Decyzje konsumentów mogą wydawać się czasem irracjonalne z punktu widzenia producenta czy pośrednika.
  10. Rutynowe podejmowanie decyzji polega na tym samym sposobie zaspokajania potrzeby wtedy, kiedy się pojawia.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Prawidłowości związane z postępowaniem konsumentów nie znajdują zastosowanie w postępowaniu nabywców kupujący produkty na użytek przedsiębiorstw, instytucji i organizacji działających nie dla zysku. (Fałsz)
  2. Zakupy na kredyt są determinowane tylko przez dostępność kredytu. (Fałsz)
  3. Wygoda i status mogą być motywami zakupu produktów luksusowych i realizacji zakupu w wysoko wyspecjalizowanych sklepach. (Prawda)
  4. Potrzeby fizjologiczne i psychologiczne są trudne, a nieraz niemożliwe do dokładnego określenia. (Prawda)
  5. Motywy są zawsze demonstrowane otwarcie i dlatego są łatwe do identyfikacji. (Fałsz)
  6. W wywiadach pogłębionych zadajemy z reguły pytania bezpośrednio związane z tematem.(Fałsz)
  7. Każdy konsument może inaczej patrzeć na reklamowany produkt. (Prawda)
  8. Konkurenci powoli naśladują przychylny wizerunek popularnych produktów. (Fałsz)
  9. Przychylna postawa konsumenta wobec produktu jest równoznaczna z zamiarem jego zakupu. (Fałsz)
  10. Ludzie w ciągu swojego życia mogą przechodzić z jednej klasy społecznej do drugiej. (Prawda)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Studia nad postępowaniem konsumentów próbują wyjaśnić jak postęp techniczny wpływa na zakupy.
  2. Dla producenta analiza postępowania konsumentów oznacza przewidywanie czy produkt ma substytuty.
  3. Wiele prawidłowości związanych z postępowaniem konsumentów znajduje zastosowanie w postępowaniu nabywców kupujących produkty na użytek zespołów naukowo-badawczych.
  4. Zamożność ludności zależy nie tylko od dochodów, ale także od deprecjacji pieniądza.
  5. Satysfakcja z dokonanego przez konsumenta zakupu produktu zależy od predyspozycji do wydawania pieniędzy.
  6. Motywy mogą osłabiać napięcie.
  7. Przykładem technik projektowych są analiza opinii ekspertów.
  8. Stosunek konsumenta wobec produktu i przedsiębiorstwa może być ambiwalentny.
  9. Kultura określa jakie mają dochody.
  10. Osobowość konsumenta może przejawiać się w niezdolności do adaptacji.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88