Rozdział 16.
POLITYKA CEN
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Cena jest oznaką gatunku produktów.
- Honorarium jest to zapłata za pracę w wolnych zawodach.
- Cena produktu może być okresowo ustalona na granicy kosztów działalności, z możliwością uzyskania profitu, który pozwoliłby producentowi uniknąć upadłości.
- Detalista może obniżyć cenę pokupnego produktu na krótki okres, aby wywołać większy napływ nabywców do sklepów.
- Produkty charakteryzujące się wysoką ceną promowane są przez akwizytorów.
- Ceny produktu powinny być zbliżone (lub nieco wyższe) do cen produktów rywali.
- W warunkach konkurencji doskonałej przedsiębiorstwa sprzedają produkty po cenie ustalonej przez rynek.
- Celem zmowy cenowej może być sztuczne zawyżenie ceny produktu w celu wykluczenia niektórych konkurentów z rynku.
- Etyka marketingowa nie pozwala dużym przedsiębiorstwom detalicznym na podstępne obniżki cen.
- Rabat sezonowy oferowany jest dla zachęcenia nabywców do kupna produktu wcześniej niż występuje popyt.
- Cena powinna być zawsze wyrażona w pieniądzu. (Fałsz)
- Wysoki zysk jest nieodzowny, gdy przewidujemy krótki cykl życia produktu. (Prawda)
- Producent nastawiony na maksymalizację zysku może obciążyć nabywców taką ceną, jaką mogą wytrzymać. (Prawda)
- Dla niektórych sprzedawców obniżanie cen staje się przyzwyczajeniem. (Prawda)
- Przywiązanie nabywców do ceny ma charakter absolutny. (Fałsz)
- Jeżeli unikatowe cechy produktu są trudne do naśladowania przez konkurentów, to przewaga konkurencyjna trwa krócej. (Fałsz)
- Przedsiębiorstwo ma duże możliwości samodzielnego wyboru polityki cen w warunkach oligopolu. (Fałsz)
- Ulgi cenowe przy wymianie starego produktu na nowy są często stosowane przy sprzedaży ubiorów. (Fałsz)
- Upusty ceny na podstawie kuponów są najczęściej wykorzystywane przy sprzedaży produktów konsumpcyjnych powszechnego użytku. (Prawda)
- Strategia niskiej ceny jest powszechnie realizowana podczas recesji. (Prawda)
- Cena produktu jest z reguły umieszczona na symbolu identyfikacyjnym.
- W sprzyjającej sytuacji rynkowej, producent może zadowolić się zyskiem minimalnym.
- Cena produktu ustalona na niskim poziomie prowadzi do rozważnych zakupów.
- Wysoka cena produktu może być przyjęta, gdy jest nadmiar substytutów.
- Zaletą cen elastycznych jest nagradzanie najlepszych sprzedawców.
- Przedział wrażliwości nabywców na cenę określa cenę wywoławczą.
- Cena może ulegać zmianie ze względu na wzrost dochodów ludności.
- Przedsiębiorstwo może informować nabywców, że jego polityka cen zależy od sytuacji rynkowej.
- Pośrednik może otrzymać marżę za lojalność wobec producenta.
- Nabywcy po obniżce ceny produktu przez producenta mogą sądzić, że produkt trzeba kupić bo cena może wzrosnąć.