Rozdział 16.
POLITYKA CEN

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. Cena jest oznaką gatunku produktów.
  2. Honorarium jest to zapłata za pracę w wolnych zawodach.
  3. Cena produktu może być okresowo ustalona na granicy kosztów działalności, z możliwością uzyskania profitu, który pozwoliłby producentowi uniknąć upadłości.
  4. Detalista może obniżyć cenę pokupnego produktu na krótki okres, aby wywołać większy napływ nabywców do sklepów.
  5. Produkty charakteryzujące się wysoką ceną promowane są przez akwizytorów.
  6. Ceny produktu powinny być zbliżone (lub nieco wyższe) do cen produktów rywali.
  7. W warunkach konkurencji doskonałej przedsiębiorstwa sprzedają produkty po cenie ustalonej przez rynek.
  8. Celem zmowy cenowej może być sztuczne zawyżenie ceny produktu w celu wykluczenia niektórych konkurentów z rynku.
  9. Etyka marketingowa nie pozwala dużym przedsiębiorstwom detalicznym na podstępne obniżki cen.
  10. Rabat sezonowy oferowany jest dla zachęcenia nabywców do kupna produktu wcześniej niż występuje popyt.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Cena powinna być zawsze wyrażona w pieniądzu. (Fałsz)
  2. Wysoki zysk jest nieodzowny, gdy przewidujemy krótki cykl życia produktu. (Prawda)
  3. Producent nastawiony na maksymalizację zysku może obciążyć nabywców taką ceną, jaką mogą wytrzymać. (Prawda)
  4. Dla niektórych sprzedawców obniżanie cen staje się przyzwyczajeniem. (Prawda)
  5. Przywiązanie nabywców do ceny ma charakter absolutny. (Fałsz)
  6. Jeżeli unikatowe cechy produktu są trudne do naśladowania przez konkurentów, to przewaga konkurencyjna trwa krócej. (Fałsz)
  7. Przedsiębiorstwo ma duże możliwości samodzielnego wyboru polityki cen w warunkach oligopolu. (Fałsz)
  8. Ulgi cenowe przy wymianie starego produktu na nowy są często stosowane przy sprzedaży ubiorów. (Fałsz)
  9. Upusty ceny na podstawie kuponów są najczęściej wykorzystywane przy sprzedaży produktów konsumpcyjnych powszechnego użytku. (Prawda)
  10. Strategia niskiej ceny jest powszechnie realizowana podczas recesji. (Prawda)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Cena produktu jest z reguły umieszczona na symbolu identyfikacyjnym.
  2. W sprzyjającej sytuacji rynkowej, producent może zadowolić się zyskiem minimalnym.
  3. Cena produktu ustalona na niskim poziomie prowadzi do rozważnych zakupów.
  4. Wysoka cena produktu może być przyjęta, gdy jest nadmiar substytutów.
  5. Zaletą cen elastycznych jest nagradzanie najlepszych sprzedawców.
  6. Przedział wrażliwości nabywców na cenę określa cenę wywoławczą.
  7. Cena może ulegać zmianie ze względu na wzrost dochodów ludności.
  8. Przedsiębiorstwo może informować nabywców, że jego polityka cen zależy od sytuacji rynkowej.
  9. Pośrednik może otrzymać marżę za lojalność wobec producenta.
  10. Nabywcy po obniżce ceny produktu przez producenta mogą sądzić, że produkt trzeba kupić bo cena może wzrosnąć.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88