Rozdział 18.
STRATEGIE MARKETINGOWE
Kwestie wymagające uzupełnienia
- W praktyce gospodarowania strategia jest to koncentrowanie się na najważniejszych decyzjach, zmierzających do realizacji ustalonych celów.
- Przewaga przedsiębiorstwa łączy się z robieniem czegoś pragmatycznie i sprawniej od konkurentów.
- Zagrożenia są to niekorzystne trendy w rozwoju środowiska zewnętrznego lub sytuacji rynkowej.
- Selekcja nadarzających się okazji odbywa się zwykle według z góry ustalonych kryteriów.
- Rozwój produktu polega na oferowaniu nowego lub udoskonalonego produktu na dostępnych rynkach.
- Słabe i silne strony przedsiębiorstwa muszą być rozpatrywane na tle układów odniesienia.
- "Dojne krowy" są to produkty, które mają wprawdzie jeszcze duże udziały w rynku, lecz niewielkie perspektywy na wzrost tych udziałów.
- Produkty "psy" są to produkty, które mają podrzędne udziały w rynku.
- Jedną z metod zbierania wiadomości o konkurentach jest metoda określana terminem angielskim benchmarking.
- Imitator przypomina postępowaniem pasożyta, który żeruje na innowacji technicznej i marketingowej wprowadzanej przez konkurentów.
- Przedsiębiorstwo często nie może w pełni wykorzystać okazji na rynku ze względu na brak przewagi konkurencyjnej. (Fałsz)
- Zwykle jest więcej okazji na rynku niż możliwości ich wykorzystania ze względu na szczupłe zasoby przedsiębiorstwa. (Prawda)
- Rozwój produktu polega na oferowaniu nowego lub udoskonalonego produktu na nowych rynkach. (Fałsz)
- Cele powinny być wewnętrznie oddzielone od siebie. (Fałsz)
- Strategia marketingowa rozpoczyna się od zaspokojenia potrzeb nabywców. (Fałsz)
- Produkty "gwiazdy" są to produkty o wzrastających udziałach w rynku i dobrych perspektywach rozwoju. (Prawda)
- Produkty "znaki zapytania" są to produkty, które mają małe udziały w rynku, ale udziały te systematycznie rosną. (Prawda)
- Pretendentjest to producent z odległą pozycją na rynku, ale zmierzający szybko do jej poprawy. (Fałsz)
- Eksplorator niszy oferuje produkty, które mają dużą wartość dla wybranych nabywców. (Prawda)
- Sukces producenta jest z reguły dziełem przypadku. (Fałsz)
- Okazja jest to okoliczność sprzyjająca osiągnięciu sukcesu dzięki pojawieniu się nowego konkurenta.
- Kryteriami oceny okazji są sprawność logistyki.
- Zarząd przedsiębiorstwa powinien zrozumieć kiedy pojawi się następna szansa.
- Rozwój produktu następować może przez podwyższanie ceny.
- Cel powinien być sformułowany w taki sposób, aby ułatwił osiąganie niespodziewanych profitów.
- Strategia marketingowa służy do weryfikacji minionych planów marketingowych.
- Jeden marketing mix może zadowolić ogół nabywców pod warunkiem, że nie wpłynie to na jakość produktu.
- Szczególne potrzeby nabywców można zaspokoić wtedy, gdy produkt ma atrakcyjne opakowanie.
- Dla produktów "gwiazd" możliwe są takie strategie marketingowe, jak stabilizacja cen.
- Koncepcja Michaela E. Portera wyraża się trzema strategiami rozwoju produktu inwestowaniem.