Rozdział 18.
STRATEGIE MARKETINGOWE

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. W praktyce gospodarowania strategia jest to koncentrowanie się na najważniejszych decyzjach, zmierzających do realizacji ustalonych celów.
  2. Przewaga przedsiębiorstwa łączy się z robieniem czegoś pragmatycznie i sprawniej od konkurentów.
  3. Zagrożenia są to niekorzystne trendy w rozwoju środowiska zewnętrznego lub sytuacji rynkowej.
  4. Selekcja nadarzających się okazji odbywa się zwykle według z góry ustalonych kryteriów.
  5. Rozwój produktu polega na oferowaniu nowego lub udoskonalonego produktu na dostępnych rynkach.
  6. Słabe i silne strony przedsiębiorstwa muszą być rozpatrywane na tle układów odniesienia.
  7. "Dojne krowy" są to produkty, które mają wprawdzie jeszcze duże udziały w rynku, lecz niewielkie perspektywy na wzrost tych udziałów.
  8. Produkty "psy" są to produkty, które mają podrzędne udziały w rynku.
  9. Jedną z metod zbierania wiadomości o konkurentach jest metoda określana terminem angielskim benchmarking.
  10. Imitator przypomina postępowaniem pasożyta, który żeruje na innowacji technicznej i marketingowej wprowadzanej przez konkurentów.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Przedsiębiorstwo często nie może w pełni wykorzystać okazji na rynku ze względu na brak przewagi konkurencyjnej. (Fałsz)
  2. Zwykle jest więcej okazji na rynku niż możliwości ich wykorzystania ze względu na szczupłe zasoby przedsiębiorstwa. (Prawda)
  3. Rozwój produktu polega na oferowaniu nowego lub udoskonalonego produktu na nowych rynkach. (Fałsz)
  4. Cele powinny być wewnętrznie oddzielone od siebie. (Fałsz)
  5. Strategia marketingowa rozpoczyna się od zaspokojenia potrzeb nabywców. (Fałsz)
  6. Produkty "gwiazdy" są to produkty o wzrastających udziałach w rynku i dobrych perspektywach rozwoju. (Prawda)
  7. Produkty "znaki zapytania" są to produkty, które mają małe udziały w rynku, ale udziały te systematycznie rosną. (Prawda)
  8. Pretendentjest to producent z odległą pozycją na rynku, ale zmierzający szybko do jej poprawy. (Fałsz)
  9. Eksplorator niszy oferuje produkty, które mają dużą wartość dla wybranych nabywców. (Prawda)
  10. Sukces producenta jest z reguły dziełem przypadku. (Fałsz)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Okazja jest to okoliczność sprzyjająca osiągnięciu sukcesu dzięki pojawieniu się nowego konkurenta.
  2. Kryteriami oceny okazji są sprawność logistyki.
  3. Zarząd przedsiębiorstwa powinien zrozumieć kiedy pojawi się następna szansa.
  4. Rozwój produktu następować może przez podwyższanie ceny.
  5. Cel powinien być sformułowany w taki sposób, aby ułatwił osiąganie niespodziewanych profitów.
  6. Strategia marketingowa służy do weryfikacji minionych planów marketingowych.
  7. Jeden marketing mix może zadowolić ogół nabywców pod warunkiem, że nie wpłynie to na jakość produktu.
  8. Szczególne potrzeby nabywców można zaspokoić wtedy, gdy produkt ma atrakcyjne opakowanie.
  9. Dla produktów "gwiazd" możliwe są takie strategie marketingowe, jak stabilizacja cen.
  10. Koncepcja Michaela E. Portera wyraża się trzema strategiami rozwoju produktu inwestowaniem.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88