Rozdział 23.
PODSTAWY MARKETINGU MIĘDZYNARODOWEGO
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Większość krajów nie stosuje polityki autarkii, czyli osiągnięcia takiej równowagi między produkcją a konsumpcją, przy której krajowa produkcja nie wymaga eksportu, a krajowa konsumpcja importu.
- Potrzeby nabywców za granicą rozpoznawane są przez poszerzony system informacji marketingowej (SIM) i badania marketingowe.
- Smith twierdzi, że "niewidzialna ręka" mechanizmu rynkowego jest najlepszym stymulatorem międzynarodowej wymiany.
- Ricardo stwierdził, że rozsądniej jest wytwarzać i eksportować produkty, które wymagają mniejszego nakładu pracy w stosunku do nakładów pracy na wytworzenie produktów w innym kraju.
- Największe udziały w wymianie międzynarodowej przypadają na kraje wysoko uprzemysłowione.
- Międzynarodowe korporacje nie tylko oferują nowoczesne produkty, ale posługują się również wyrafinowanymi formami ekspansji.
- Wejście na rynek zagraniczny dla niektórych producentów krajowych może oznaczać dynamiczny rozwój, a dla innych przetrwanie .
- Szansa eksportowa może kryć się w międzynarodowych umowach bilateralnych.
- Przez zakup produktów znanych na świecie marek ludność przybiera postawy kosmopolityczne.
- Filie ściśle ze sobą kooperują, a baza, know-how i kierownictwo filii są łatwo przemieszczane z jednego kraju do innego.
- Szybsze tempo wzrostu eksportu niż importu stanowi poważne zagrożenie dla harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. (Fałsz)
- Teoria merkantylizmu głosi, że rząd powinien jednocześnie zachęcać do rozwoju produkcji na eksport i zniechęcać do importu produktów. (Prawda)
- Teoria Smitha głosi, że kraj osiąga przewagę absolutną w produkcji, kiedy wytwarza produkty sprawniej niż inny kraj. (Prawda)
- Ohlin twierdzi, że kraj powinien eksportować produkty, do wyprodukowania których używa rzadkiego czynnika produkcji, a importować produkty, które wymagają intensywnego użycia tego czynnika. (Fałsz)
- Producent krajowy może uniknąć konkurencji międzynarodowej w dłuższym okresie. (Fałsz)
- Importer powinien upewnić się, że eksporter zna międzynarodowe przepisy w zakresie pakowania i oznakowania produktów. (Fałsz)
- Profil produkcyjny filii ustalany jest przez centralę zlokalizowaną za granicą. (Prawda)
- Jednym z głównych powodów przemieszczania działalności produkcyjnej do innych krajów jest wzrastający koszt robocizny w krajach wysoko uprzemysłowionych. (Prawda)
- Przedsiębiorstwo międzynarodowe może łatwo osiągnąć standaryzację promocji, kanałów dystrybucji i cen. (Fałsz)
- Adaptacja promocji jest droższym przedsięwzięciem niż adaptacja produktu. (Fałsz)
- Podstawowa działalność marketingu międzynarodowego wspierana jest działalnością pomocniczą, taką jak promocja.
- Producenci mogą uczestniczyć w międzynarodowej wymianie ze względów demograficznych.
- Teoria Ricardo przyjmuje wiele nierealnych założeń, gdyż uwzględnia koszty transportu.
- Źródłami przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa są transfer technologii.
- Czynnikiem rozwoju wymiany międzynarodowej jest ujednolicenie negocjacji.
- Możemy wyróżnić cztery fazy międzynarodowego cyklu życia produktu eksport produktu do kraju, który zainicjował import.
- Importer musi uzasadnić wybór eksportera informacją o infrastrukturze.
- Największymi mankamentami rozwoju polskiego przemysłu są subwencje państwowe.
- Zysk z eksportu może być wykorzystany do usprawnienia zaopatrzenia materiałowo-technicznego.
- Przedsiębiorstwo międzynarodowe opiera swoją działalność na odrębności kultur.