Rozdział 9.
Kanały dystrybucji i dystrybucja hurtowa
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Pośrednicy handlowi zapewniają nabywcom uzyskanie korzyści związanych z czasem, miejscem, posiadaniem i informacją.
- Kanały pośrednie są wygodniejsze, gdy działalność dystrybucyjna producenta jest nieopłacalna, czyli pośrednicy są dla niego źródłem oszczędności.
- Zestawy asortymentowe powstają przez połączenie podobnych lub komplementarnych produktów, które nabywcy docelowi chcą kupić w jednym miejscu.
- Produkty łatwo psujące się przemieszczane są przez dystrybucję bezpośrednią.
- Eksponowanie efektywne oznacza, że produkt jest dostępny w tych punktach sprzedaży, które mogą zaspokoić potrzeby nabywców.
- Dystrybucja intensywna oznacza sprzedaż produktu przez wszystkich hurtowników i detalistów dostępnych dla producenta i odpowiednio dostosowanych do obrotu danym produktem.
- Motywowanie uczestników kanału polega na szkoleniu, nadzorze i stosowaniu zachęt do sprzedaży danego produktu.
- Konflikt w kanale dystrybucji powstaje wtedy, gdy jeden uczestnik kanału sądzi, że inny uczestnik postępuje w taki sposób, który uniemożliwia mu realizację jego celów.
- Hurtownik posiada zaplecze magazynowe i utrzymuje zapasy produktów.
- Dostarczenie przez hurt użyteczności miejsca i czasu zwalnia detalistę z konieczności posiadania dużych zapasów produktów.
- Dystrybutor występuje najczęściej na rynku produktów konsumpcyjnych. (Fałsz)
- Więcej produktów konsumpcyjnych niż przemysłowych jest sprzedawanych bezpośrednio ostatecznym nabywcom. (Fałsz)
- Agenci lub brokerzy mogą negocjować warunki sprzedaży w imieniu producenta, ale nie nabywają prawa własności do produktu. (Prawda)
- Sortowanie jest powszechnie stosowane w przypadku ubiorów. (Fałsz)
- Likwidacja hurtowników nie prowadzi do eliminacji funkcji, które oni spełniają. (Prawda)
- Obserwujemy ogólną tendencję do wzrostu liczby szczebli w kanale dystrybucji. (Fałsz)
- Hurtownicy przywiązują mniejszą wagę do promocji, atmosfery i lokalizacji punktu sprzedaży. (Prawda)
- Wystawy, targi i pokazy są popularną formą sprzedaży produktów konsumpcyjnych. (Fałsz)
- Agenci handlowi i brokerzy wykonują mniejszy zakres usług niż hurtownicy. (Prawda)
- Agent handlowy obciąża producenta kosztami podczas sprzedaży produktu. (Fałsz)
- Organizowanie dystrybucji polega na zakupie produktów.
- Dystrybucja bezpośrednia występuje przy założeniu, że producenci wiedzą ile produktów nabywcy kupią.
- Nowy producent rozpoczyna działalność od lokalnego poziomu jakości produktu.
- W niektórych kanałach niezależni pośrednicy mogą czekać z zakupem produktów aż do czasu, gdy producenci będą zmuszeni sprzedawać produkty w niekorzystnych dla siebie warunkach. Prowadzić to może do obniżenia kosztów marketingu mix.
- Integracja pionowa kanału organizowana jest w celu uzyskania oszczędności z tytułu większej skali działań marketingowych, a w szczególności z tytułu separacji dostaw produktów.
- Przyczynami konfliktów w kanale dystrybucji mogą być takie działania detalistów, jak domaganie się zwrotu kosztów promocji.
- Agent handlowy uzgadnia z producentem kiedy otrzyma prowizyjne wynagrodzenie.
- Do usług brokera (maklera) należy negocjacja ceny.
- Tendencja do skupienia hurtowni w regionach wysoko uprzemysłowionych oraz w wielkich miastach wiąże się z rozproszeniem popytu na produkty.
- Komputerowa analiza zamówień, sprzedaży i zapasów pozwala zrezygnować z oznakowania produktów kodami.