Rozdział 5.
Organizowanie i metody badań marketingowych

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. Kwestie wymagające natychmiastowego rozstrzygnięcia powinny być rozwiązywane na podstawie danych dostępnych w SIM.
  2. Badania marketingowe kompleksowe obejmują problemy doniosłe, z wieloraką możliwością rozwiązań, dużym ryzykiem, znacznymi kosztami i długookresowymi następstwami.
  3. Naukowe podejście do badań gwarantuje obiektywne i uporządkowane testowanie idei, koncepcji, opinii i poglądów przed ich akceptowaniem.
  4. Często metoda zastosowana do badania jednego problemu może być użyteczna, po odpowiedniej adaptacji, do rozwiązywania innego problemu.
  5. Definiowanie problemu jest najważniejszym i zarazem najtrudniejszym etapem badania.
  6. Analiza sytuacji jest to studiowanie dostępnych danych i zdarzeń związanych z problemem.
  7. Metody ilościowe są pomocne do poszukiwania związków i zależności pomiędzy czynnikami determinującymi działalność a wynikami gospodarowania.
  8. Dane pierwotne są zbierane wyłącznie metodami jakościowymi.
  9. Metoda delficka polega na uogólnianiu opinii pewnej liczby ekspertów, którzy nie mogą się spotkać ze względu na brak dogodnego terminu lub wysoki koszt dojazdu.
  10. W zależności od celów badawczych możemy wyróżnić obserwację przez przyglądanie się i partycypację.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Tematami badań przyczynkowych są potrzeby i preferencje nabywców. (Fałsz)
  2. Badania marketingowe opierają się na standardach, które nadają się do powszechnego zastosowania. (Fałsz)
  3. Badania marketingowe mogą być prowadzone tylko we własnym zakresie przez przedsiębiorstwo. (Fałsz)
  4. Proces badawczy może ulec skróceniu i doprowadzić do wcześniejszego rozwiązania problemu, zanim badania zostaną ukończone. (Prawda)
  5. Podczas definiowania problemu pomocne może okazać się ustalenie pewnego schematu pytań. (Prawda)
  6. Analiza sytuacji nie ma związków z testowaniem hipotez. (Fałsz)
  7. Sondaże służą do zbierania danych wyrażających obiektywne odczucia respondentów, które są możliwe do pomiaru. (Fałsz)
  8. Materiały wtórne są pomocne do podjęcia decyzji marketingowych, jednak rzadko pozwalają na dogłębne zrozumienie i analizę szczegółowo precyzowanych problemów badawczych. (Prawda)
  9. Zaletą metody delfickiej jest łatwość dotarcia do respondentów, a wadą jest to, że zajmuje dużo czasu. (Prawda)
  10. Próba losowa polega na wybraniu reprezentatywnych jednostek z populacji generalnej. (Prawda)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Proces przygotowawczy do prowadzenia badania marketingowego obejmuje następującą fazę: sporządzenie przedwstępnego raportu.
  2. W większych przedsiębiorstwach mogą być powoływane zespoły badawcze przyjmujące formy organizacyjne według trybu zakupu produktów.
  3. Hipoteza opiera się na badaniu naukowym.
  4. Przed przystąpieniem do zbierania danych pierwotnych należy przeprowadzić analizę danych wtórnych, ze względu na złożoność.
  5. Materiały pierwotne pochodzą bezpośrednio od nabywców, na przykład opinie jak oceniają metody badań.
  6. Ryzyko popełnienia błędów w wywiadach zmniejsza się przez opóźnioną interpretację wyników.
  7. Sondaże pocztowe obejmują następujące działania dopilnowanie, aby respondenci przeczytali kwestionariusze.
  8. Najpopularniejszymi technikami zwiększenia liczby respondentów uczestniczących w sondażach pocztowych są załączanie pewnej kwoty pieniężnej.
  9. Komputerowe wspomaganie pozwala na objęcie badaniami wszystkich nabywców.
  10. Wartość badań jest szacowana pod względem ich popularności.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88