Rozdział 5.
Organizowanie i metody badań marketingowych
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Kwestie wymagające natychmiastowego rozstrzygnięcia powinny być rozwiązywane na podstawie danych dostępnych w SIM.
- Badania marketingowe kompleksowe obejmują problemy doniosłe, z wieloraką możliwością rozwiązań, dużym ryzykiem, znacznymi kosztami i długookresowymi następstwami.
- Naukowe podejście do badań gwarantuje obiektywne i uporządkowane testowanie idei, koncepcji, opinii i poglądów przed ich akceptowaniem.
- Często metoda zastosowana do badania jednego problemu może być użyteczna, po odpowiedniej adaptacji, do rozwiązywania innego problemu.
- Definiowanie problemu jest najważniejszym i zarazem najtrudniejszym etapem badania.
- Analiza sytuacji jest to studiowanie dostępnych danych i zdarzeń związanych z problemem.
- Metody ilościowe są pomocne do poszukiwania związków i zależności pomiędzy czynnikami determinującymi działalność a wynikami gospodarowania.
- Dane pierwotne są zbierane wyłącznie metodami jakościowymi.
- Metoda delficka polega na uogólnianiu opinii pewnej liczby ekspertów, którzy nie mogą się spotkać ze względu na brak dogodnego terminu lub wysoki koszt dojazdu.
- W zależności od celów badawczych możemy wyróżnić obserwację przez przyglądanie się i partycypację.
- Tematami badań przyczynkowych są potrzeby i preferencje nabywców. (Fałsz)
- Badania marketingowe opierają się na standardach, które nadają się do powszechnego zastosowania. (Fałsz)
- Badania marketingowe mogą być prowadzone tylko we własnym zakresie przez przedsiębiorstwo. (Fałsz)
- Proces badawczy może ulec skróceniu i doprowadzić do wcześniejszego rozwiązania problemu, zanim badania zostaną ukończone. (Prawda)
- Podczas definiowania problemu pomocne może okazać się ustalenie pewnego schematu pytań. (Prawda)
- Analiza sytuacji nie ma związków z testowaniem hipotez. (Fałsz)
- Sondaże służą do zbierania danych wyrażających obiektywne odczucia respondentów, które są możliwe do pomiaru. (Fałsz)
- Materiały wtórne są pomocne do podjęcia decyzji marketingowych, jednak rzadko pozwalają na dogłębne zrozumienie i analizę szczegółowo precyzowanych problemów badawczych. (Prawda)
- Zaletą metody delfickiej jest łatwość dotarcia do respondentów, a wadą jest to, że zajmuje dużo czasu. (Prawda)
- Próba losowa polega na wybraniu reprezentatywnych jednostek z populacji generalnej. (Prawda)
- Proces przygotowawczy do prowadzenia badania marketingowego obejmuje następującą fazę: sporządzenie przedwstępnego raportu.
- W większych przedsiębiorstwach mogą być powoływane zespoły badawcze przyjmujące formy organizacyjne według trybu zakupu produktów.
- Hipoteza opiera się na badaniu naukowym.
- Przed przystąpieniem do zbierania danych pierwotnych należy przeprowadzić analizę danych wtórnych, ze względu na złożoność.
- Materiały pierwotne pochodzą bezpośrednio od nabywców, na przykład opinie jak oceniają metody badań.
- Ryzyko popełnienia błędów w wywiadach zmniejsza się przez opóźnioną interpretację wyników.
- Sondaże pocztowe obejmują następujące działania dopilnowanie, aby respondenci przeczytali kwestionariusze.
- Najpopularniejszymi technikami zwiększenia liczby respondentów uczestniczących w sondażach pocztowych są załączanie pewnej kwoty pieniężnej.
- Komputerowe wspomaganie pozwala na objęcie badaniami wszystkich nabywców.
- Wartość badań jest szacowana pod względem ich popularności.