Rozdział 7.
Planowanie marketingowe produktu
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Rdzeń produktu obejmuje korzyści podstawowe, odnoszące się do kategorii potrzeb nabywców, które produkt jest w stanie zaspokoić.
- Idee dostarczają nabywcom psychologicznych bodźców, które pozwalają rozwiązać problemy lub dostosować się do środowiska.
- Uzyskanie patentu zabezpiecza producenta przed możliwością nielegalnego wyprodukowania identycznego lub bardzo podobnego produktu przez konkurenta.
- Produkty powszechnego użytku wymagają niewielkiej promocji na szczeblu handlu detalicznego.
- Zakupy nieposzukiwanego produktu następują najczęściej na skutek interwencji osoby z zewnątrz.
- Popyt na produkty przemysłowe jest mało elastyczny do pewnego poziomu cen.
- Znakowanie polega na użyciu nazwy, godła, skrótu literowego, terminu, symbolu (albo ich połączenia) w celu ułatwienia odróżnienia danego produktu od innych – podobnych produktów.
- Przezwyciężenie negatywnego wizerunku, kojarzonego z marką produktu, jest trudne i kosztowne.
- Marka preferowana prowadzi do uzyskania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo.
- Koszt opakowania jest zwykle określany przez rodzaj i cenę produktu.
- Produkt obejmuje tylko korzystne właściwości materialne i niematerialne. (Fałsz)
- Każdy produkt jest tylko jednym ze sposobów zaspokojenia określonej potrzeby nabywców. (Prawda)
- Proces technologiczny wchodzi w zakres działalności marketingowej. (Fałsz)
- Nowe produkty promowane są wyłącznie przez producenta. (Fałsz)
- Jakość, styl i fason produktów wybieralnych są często ważniejsze od ceny. (Prawda)
- Asortyment produktów wytwarzanych przez zakład przemysłowy jest szeroki. (Fałsz)
- Popyt na produkty przemysłowe jest niezależny od popytu na produkty konsumpcyjne. (Fałsz)
- Często nazwa przedsiębiorstwa jest jednocześnie marką jego produktów. (Prawda)
- Producent sprzedaje produkty wyłącznie pod swoją marką. (Fałsz)
- Takie określenia jak pełna gwarancja lub całkowita gwarancja zapewniona znaczą to samo dla producenta, pośrednika i nabywcy. (Fałsz)
- Jeżeli jakość nie może być łatwo rozpoznana, to nabywca opiera swój osąd na procesie technologicznym.
- Kryteria podziału produktów opierają się na kalkulacji kosztów.
- Przykładem produktu nagłej potrzeby może być pieczywo w sklepie samoobsługowym.
- Produkty specjalne mają wiele substytutów.
- Dobra nietrwałe są dostępne w niewielu punktach sprzedaży.
- Nabywca kupuje dobra inwestycyjne po najniższej cenie.
- Marka produktu ułatwia porównywanie cech produktu.
- Jeżeli jakość produktu obniża się, to nabywca z reguły analizuje przyczyny takiego stanu rzeczy.
- Marka pośrednika ma szansę na uzyskanie powodzenia na rynku wtedy, gdy występują następujące warunki: marka producenta zdominowała rynek.
- Opakowania spełniają następujące funkcje: cenotwórczą.