Rozdział 7.
Planowanie marketingowe produktu

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. Rdzeń produktu obejmuje korzyści podstawowe, odnoszące się do kategorii potrzeb nabywców, które produkt jest w stanie zaspokoić.
  2. Idee dostarczają nabywcom psychologicznych bodźców, które pozwalają rozwiązać problemy lub dostosować się do środowiska.
  3. Uzyskanie patentu zabezpiecza producenta przed możliwością nielegalnego wyprodukowania identycznego lub bardzo podobnego produktu przez konkurenta.
  4. Produkty powszechnego użytku wymagają niewielkiej promocji na szczeblu handlu detalicznego.
  5. Zakupy nieposzukiwanego produktu następują najczęściej na skutek interwencji osoby z zewnątrz.
  6. Popyt na produkty przemysłowe jest mało elastyczny do pewnego poziomu cen.
  7. Znakowanie polega na użyciu nazwy, godła, skrótu literowego, terminu, symbolu (albo ich połączenia) w celu ułatwienia odróżnienia danego produktu od innych – podobnych produktów.
  8. Przezwyciężenie negatywnego wizerunku, kojarzonego z marką produktu, jest trudne i kosztowne.
  9. Marka preferowana prowadzi do uzyskania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo.
  10. Koszt opakowania jest zwykle określany przez rodzaj i cenę produktu.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Produkt obejmuje tylko korzystne właściwości materialne i niematerialne. (Fałsz)
  2. Każdy produkt jest tylko jednym ze sposobów zaspokojenia określonej potrzeby nabywców. (Prawda)
  3. Proces technologiczny wchodzi w zakres działalności marketingowej. (Fałsz)
  4. Nowe produkty promowane są wyłącznie przez producenta. (Fałsz)
  5. Jakość, styl i fason produktów wybieralnych są często ważniejsze od ceny. (Prawda)
  6. Asortyment produktów wytwarzanych przez zakład przemysłowy jest szeroki. (Fałsz)
  7. Popyt na produkty przemysłowe jest niezależny od popytu na produkty konsumpcyjne. (Fałsz)
  8. Często nazwa przedsiębiorstwa jest jednocześnie marką jego produktów. (Prawda)
  9. Producent sprzedaje produkty wyłącznie pod swoją marką. (Fałsz)
  10. Takie określenia jak „pełna gwarancja” lub „całkowita gwarancja zapewniona” znaczą to samo dla producenta, pośrednika i nabywcy. (Fałsz)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Jeżeli jakość nie może być łatwo rozpoznana, to nabywca opiera swój osąd na procesie technologicznym.
  2. Kryteria podziału produktów opierają się na kalkulacji kosztów.
  3. Przykładem produktu nagłej potrzeby może być pieczywo w sklepie samoobsługowym.
  4. Produkty specjalne mają wiele substytutów.
  5. Dobra nietrwałe są dostępne w niewielu punktach sprzedaży.
  6. Nabywca kupuje dobra inwestycyjne po najniższej cenie.
  7. Marka produktu ułatwia porównywanie cech produktu.
  8. Jeżeli jakość produktu obniża się, to nabywca z reguły analizuje przyczyny takiego stanu rzeczy.
  9. Marka pośrednika ma szansę na uzyskanie powodzenia na rynku wtedy, gdy występują następujące warunki: marka producenta zdominowała rynek.
  10. Opakowania spełniają następujące funkcje: cenotwórczą.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88