Rozdział 3
Rynek docelowy

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. Rynek produktu definiujemy jako grupę nabywców posiadających podobne potrzeby i sprzedawców oferujących produkty służące do zaspokojenia tych potrzeb.
  2. Definicja rynku docelowego musi zawierać, oprócz opisu cech produktu, także jego przeznaczenie użytkowe.
  3. Zasięg geograficzny rynku wpływa na ograniczenie lub rozszerzenie potencjału wytwórczego producenta.
  4. Jeżeli ludzie myślą o samochodach, to stawiają Mercedesa wyżej niż Toyotę ze względu na wizerunek.
  5. Podstawą tworzenia segmentów rynku powinny być wyniki badań marketingowych, które dają odpowiedź na pytanie, jakie kryteria powinien wybrać producent.
  6. Ujemną stroną koncentracji na jednym segmencie rynku jest ryzyko zmniejszenia się dochodów.
  7. Wiek osoby wpływa na inne cechy demograficzne, takie jak: wykształcenie, status w rodzinie i w pewnym stopniu na dochód.
  8. Kryterium dochodowe może być użyte do segmentacji rynku mebli, samochodów, niektórych artykułów sportowych, usług turystycznych i artykułów kosmetycznych.
  9. W przypadku wielostronnego przeznaczenia użytkowego produktu można projektować specjalne opakowania do użycia produktu w określonym celu, zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo czy większą wygodę w transporcie.
  10. Podczas zakupów rutynowych nabywcy z reguły akceptują cenę i warunki zakupu.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Każdy produkt, który zaspokaja szeroko określoną kategorie potrzeb nabywców, może konkurować na rynku szczególnego produktu. (Fałsz)
  2. Czasem nazwa produktu ujawnia zamierzenia konkurencyjne producenta. (Fałsz)
  3. Definicja rynku docelowego odnosi się zawsze do ostatecznych nabywców. (Prawda)
  4. Drobni producenci wykorzystują niszę rynkową do osiągnięcia korzyści skali produkcji. (Prawda)
  5. Segment rynku powinien być homogeniczny zewnętrznie. (Fałsz)
  6. Producent powinien być zdolny dotrzeć do nabywców przez marketing mix. (Prawda)
  7. Specjalizacja selektywna, polega na wyborze dwóch lub więcej segmentów rynku, z których każdy traktowany jest jako oddzielny rynek docelowy. (Fałsz)
  8. Kryterium wieku może mieć przydatność do segmentacji rynku produktów mleczarskich. (Fałsz)
  9. W odniesieniu do rynku produktów przemysłowych można wykorzystać takie same kryteria segmentacji rynku, jakie znajdują zastosowanie do segmentacji rynku produktów konsumpcyjnych. (Prawda)
  10. Segmenty rynku produktów przemysłowych określane są z reguły na podstawie jednego kryterium. (Fałsz)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Do procesu segmentacji rynku należy negocjowanie warunków dostawy.
  2. Podczas wyboru segmentów rynku z reguły opieramy się na naśladownictwie konkurentów.
  3. Pozytywną cechą koncentracji jednosegmentowej jest możliwość tworzenia kilku rodzajów marketingu mix.
  4. Przy wyborze kryteriów segmentacji rynku przyjmujemy założenie, że nabywcy ujawnią siłę nabywczą.
  5. Przy zakupie pasty do zębów nabywca może dążyć do uzyskania następujących korzyści poważania.
  6. Płeć jest kryterium podziału na segmenty rynku samochodów.
  7. Styl życia kształtowany jest przez poglądy sąsiadów.
  8. Który z symptomów charakteryzuje osobowość nabywców wykształcenie:
  9. Częstotliwość zakupu produktu pozwala wyróżnić nabywców, którzy kupują produkt zbiorowo.
  10. Preferencje nabywców mogą wywołać postawy wobec produktu ambiwalentne.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88