Rozdział 3
Rynek docelowy
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Rynek produktu definiujemy jako grupę nabywców posiadających podobne potrzeby i sprzedawców oferujących produkty służące do zaspokojenia tych potrzeb.
- Definicja rynku docelowego musi zawierać, oprócz opisu cech produktu, także jego przeznaczenie użytkowe.
- Zasięg geograficzny rynku wpływa na ograniczenie lub rozszerzenie potencjału wytwórczego producenta.
- Jeżeli ludzie myślą o samochodach, to stawiają Mercedesa wyżej niż Toyotę ze względu na wizerunek.
- Podstawą tworzenia segmentów rynku powinny być wyniki badań marketingowych, które dają odpowiedź na pytanie, jakie kryteria powinien wybrać producent.
- Ujemną stroną koncentracji na jednym segmencie rynku jest ryzyko zmniejszenia się dochodów.
- Wiek osoby wpływa na inne cechy demograficzne, takie jak: wykształcenie, status w rodzinie i w pewnym stopniu na dochód.
- Kryterium dochodowe może być użyte do segmentacji rynku mebli, samochodów, niektórych artykułów sportowych, usług turystycznych i artykułów kosmetycznych.
- W przypadku wielostronnego przeznaczenia użytkowego produktu można projektować specjalne opakowania do użycia produktu w określonym celu, zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo czy większą wygodę w transporcie.
- Podczas zakupów rutynowych nabywcy z reguły akceptują cenę i warunki zakupu.
- Każdy produkt, który zaspokaja szeroko określoną kategorie potrzeb nabywców, może konkurować na rynku szczególnego produktu. (Fałsz)
- Czasem nazwa produktu ujawnia zamierzenia konkurencyjne producenta. (Fałsz)
- Definicja rynku docelowego odnosi się zawsze do ostatecznych nabywców. (Prawda)
- Drobni producenci wykorzystują niszę rynkową do osiągnięcia korzyści skali produkcji. (Prawda)
- Segment rynku powinien być homogeniczny zewnętrznie. (Fałsz)
- Producent powinien być zdolny dotrzeć do nabywców przez marketing mix. (Prawda)
- Specjalizacja selektywna, polega na wyborze dwóch lub więcej segmentów rynku, z których każdy traktowany jest jako oddzielny rynek docelowy. (Fałsz)
- Kryterium wieku może mieć przydatność do segmentacji rynku produktów mleczarskich. (Fałsz)
- W odniesieniu do rynku produktów przemysłowych można wykorzystać takie same kryteria segmentacji rynku, jakie znajdują zastosowanie do segmentacji rynku produktów konsumpcyjnych. (Prawda)
- Segmenty rynku produktów przemysłowych określane są z reguły na podstawie jednego kryterium. (Fałsz)
- Do procesu segmentacji rynku należy negocjowanie warunków dostawy.
- Podczas wyboru segmentów rynku z reguły opieramy się na naśladownictwie konkurentów.
- Pozytywną cechą koncentracji jednosegmentowej jest możliwość tworzenia kilku rodzajów marketingu mix.
- Przy wyborze kryteriów segmentacji rynku przyjmujemy założenie, że nabywcy ujawnią siłę nabywczą.
- Przy zakupie pasty do zębów nabywca może dążyć do uzyskania następujących korzyści poważania.
- Płeć jest kryterium podziału na segmenty rynku samochodów.
- Styl życia kształtowany jest przez poglądy sąsiadów.
- Który z symptomów charakteryzuje osobowość nabywców wykształcenie:
- Częstotliwość zakupu produktu pozwala wyróżnić nabywców, którzy kupują produkt zbiorowo.
- Preferencje nabywców mogą wywołać postawy wobec produktu ambiwalentne.