Rozdział 2.
Wpływ środowiska na funkcjonowanie marketingu

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. System gospodarki narodowej określa, w jaki sposób społeczeństwo rozdziela zasoby na produkcję dóbr i usług, inwestycje i konsumpcję.
  2. Smith głosił święte i nietykalne prawo do własności prywatnej.
  3. Keynes nawoływał do aktywnej polityki rządu.
  4. Dążąc do maksymalizacji zysku przedsiębiorstwa próbują używać najtańszych zasobów do wytworzenia produktu według wyznaczonego przez rynek standardu jakości.
  5. Przedsiębiorstwa obowiązane są do przestrzegania prawa cywilnego, handlowego i administracyjnego oraz zwyczajów handlowych i norm społecznych.
  6. Oligopol istnieje wtedy, gdy kilka przedsiębiorstw kontroluje w dużym stopniu zaopatrzenie rynku w dany produkt.
  7. Klasy społeczne mają te same poglądy, preferencje i sposoby zachowania, a w szczególności postrzegania siebie, innych ludzi, instytucji, środowiska naturalnego i wszechświata.
  8. Sprzeczność interesów występuje wtedy, gdy pracownik musi zadecydować, czy ma opowiedzieć się za dobrem przedsiębiorstwa, czy też postrzegać tylko swoje korzyści.
  9. Typowymi umowami są kontrakty i transakcje kupna-sprzedaży produktów.
  10. Walkę o prawa konsumentów rozpoczął ruch, zwany konsumeryzmem, w latach sześćdziesiątych minionego stulecia.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Systemy gospodarcze istnieją po to, aby uporać się z ograniczonym popytem na dobra i usługi oraz nieograniczoną podażą zasobów. (Fałsz)
  2. We współczesnym kapitalizmie występuje nieograniczona swoboda gospodarowania. (Fałsz)
  3. Finanse należą do luźno regulowanej dziedziny gospodarki narodowej. (Fałsz)
  4. Rola radców prawnych wzrasta w świecie biznesu. (Prawda)
  5. Konkurencja doskonała występuje na rynku płodów rolnych, warzyw i owoców, wyrobów tekstylnych, drewna i węgla. (Prawda)
  6. Najbardziej popularnym narzędziem konkurencji są ceny. (Prawda)
  7. Postęp techniczny powoduje tylko pozytywne skutki dla ludności. (Fałsz)
  8. Kultury można się nauczyć. (Prawda)
  9. Na świecie obserwujemy tendencje do wzrostu lojalności ludności wobec władzy i instytucji przez nią ustanowionych. (Fałsz)
  10. Poglądy na postępowanie legalne i postępowanie etyczne nie są zawsze zbieżne. (Prawda)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Według teorii marginalnej podstawą wartości rynkowej produktu są fundusze swobodnej decyzji nabywców.
  2. Keynes sformułował teorię, że właściwością gospodarki kapitalistycznej jest stabilność.
  3. Modele ekonometryczne znajdują zastosowania w zakładach usługowych.
  4. Polityka rządu w odniesieniu do prywatnego i państwowego sektora gospodarki narodowej reguluje normatywy kosztów i zysku.
  5. Konkurencja ma wpływ na działalności przedsiębiorstwa w zakresie polityki kadrowej.
  6. Skutkami ubocznymi postępu technicznego mogą być spadek siły nabywczej ludności.
  7. Jednym z największych problemów etycznych biznesu jest obniżanie kosztów.
  8. Orientacja na samorealizację oraz szybkie i pełne używanie życia dominuje w kulturach krajów Ameryki Środkowej.
  9. Najczęstszą formą porozumiewania się związków zawodowych z pracodawcami jest wynagradzanie strat.
  10. W przypadku katastrofy wynikającej z awarii urządzeń produkcyjnych przedsiębiorstwo powinno starać się uniknąć odpowiedzialności.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88