Rozdział 25.
ORGANIZOWANIE MARKETINGU MIĘDZYNARODOWEGO
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Pierwszy eksporter ma duże możliwości nasycenia rynku produktami i ustanowienia silnej marki.
- Licencjobiorca płaci prowizję lub opłatę patentową za pomoc uzyskaną przy wytwarzaniu produktów produktu.
- Umowy o produkcję zyskują na znaczeniu wobec wzrostu nastrojów nacjonalistycznych w wielu krajach na świecie.
- W celu złagodzenia barier celnych niektóre kraje utworzyły strefy wolnocłowe.
- Oferta może być zaakceptowana tylko przez nabywcę, do którego została skierowana.
- Etap przygotowania transakcji może być skrócony, gdy istnieje trwała współpraca lub długoterminowa umowa pomiędzy eksporterem a importerem.
- Aukcja jest to publiczny przetarg na sprzedaż produktów, których standard trudno jest z góry ustalić.
- Zwyczaje handlowe traktowane są jako domniemana wola stron, gdy nie ma wyraźnie sformułowanych klauzul umownych.
- Podczas odbioru stwierdzamy, w jakim stopniu jakość, stan i ilość produktu są zgodne z odpowiednimi postanowieniami kontraktu.
- Dokumenty przewozowe potwierdzają załadowanie, wysłanie lub przyjęcie produktu do wysyłki.
- Zaletą eksportu pośredniego jest możliwość wejścia na rynek zagraniczny producentów bez doświadczenia z zakresu wymiany międzynarodowej. (Prawda)
- Eksport gotowego obiektu jest raczej nisko opłacalny i charakteryzuje się wysokim ryzykiem. (Fałsz)
- Umowa o zarządzanie nie zabezpiecza eksportera przed konkurencją ze strony partnera zagranicznego. (Fałsz)
- Rozwiązaniem alternatywnym dla filii jest wykup przez przedsiębiorstwo międzynarodowe większości akcji lub udziałów w zakładzie przemysłowym zlokalizowanym za granicą. (Prawda)
- Każda oferta jest propozycją wiążącą. (Prawda)
- Strony transakcji mogą różnie rozumieć i interpretować warunki, ale mimo to transakcja zostaje zawarta. (Fałsz)
- Jakość produktu ma charakter bezwzględny i jest niezależna od standardu przyjętego w danym kraju. (Fałsz)
- Ceny produktów, które nie są eksportowane pod marką producenta, są o wiele niższe od cen produktów oznaczonych marką. (Prawda)
- Dokument przewozowy stanowi gwarancję, że w przypadku, gdy produkt ulegnie uszkodzeniu, zniszczeniu lub z innych względów nie dotrze do miejsca przeznaczenia, to jego posiadacz otrzyma równowartość w postaci odszkodowania. (Fałsz)
- Spory w wymianie międzynarodowej mogą być także rozstrzygane przez sądy powszechne. (Prawda)
- Pierwszy na obcym rynku eksporter może uniknąć kosztownych pomyłek.
- Eksport bezpośredni wyłącza producenta z logistyki międzynarodowej.
- Zaletami sprzedaży licencji jest to, że licencjodawca angażuje kapitał w proces produkcyjny.
- Spółka może być koniecznością, ze względu na restrykcje nakładane na działalność krajowych przedsiębiorstw
- Producent zyskuje większy wpływ na wybór kanałów dystrybucji w przypadku likwidacji filii za granicą.
- Organizowanie logistyki jest procesem ciągłym ze względu na wprowadzanie nowych barier celnych.
- Spedytorzy międzynarodowi specjalizują się w pośrednictwie w negocjowaniu warunków dostawy.
- Czynności techniczno-handlowe w wymianie międzynarodowej polegają na wystawianiu świadectw i zaświadczeń umożliwiających eksport lub import.
- Podczas negocjacji szczególnie starannie muszą być określone wartości celne produktu.
- Reklamacja produktu może być załatwiona przez nagrodę pieniężną.