Rozdział 19.
PLANOWANIE MARKETINGOWE
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Planowanie rozpoczyna się od analizy SWOT i sformułowania założeń marketingu mix.
- Strategia marketingowa może być doskonalona lub weryfikowane cele marketingowe, jeżeli brak środków do ich realizacji.
- Plan taktyczny służy do rozwiązania szczegółowych kwestii podczas bieżącej działalności przedsiębiorstwa.
- Przed ustaleniem końcowej prognozy wyniki prognoz ilościowych i opinie są porównywane i unifikowane.
- Do szacowania chłonności rynku docelowego stosujemy prognozowanie ilościowe i przewidywanie.
- Przez ekstrapolację linii trendu otrzymujemy prawdopodobny kierunek rozwoju sprzedaży.
- Analiza powiązań wzajemnych pozwala poznać tendencje rozwojowe zjawisk społecznych i gospodarczych według tzw. efektu domina.
- Kierownik może szacować potencjalny rynek i sprzedaż poszczególnych produktów opierając się na analizie sytuacji rynkowej.
- W celu usprawnienia planowania i szybkiego wykonania operacji matematycznych, możemy użyć do analizy tabeli kalkulacyjnej.
- Minimalny poziom wydatków marketingowych, konieczny, aby znaleźć się na rynku, nazywamy progiem wydatków marketingowych.
- Stosowanie metod analitycznych może zastąpić kierowników podczas podejmowania decyzji. (Fałsz)
- Plan operacyjny obejmuje zespół długofalowych działań. (Fałsz)
- Potencjalna sprzedaż mierzona jest w jednostkach naturalnych lub w ujęciu wartościowym. (Prawda)
- Prognozy opracowywane są często przy użyciu więcej niż jednej metody. (Prawda)
- W celu otrzymania tendencji rozwojowej dane z okresów minionych należy rozpatrywać oddzielnie. (Fałsz)
- Wahania przypadkowe wynikają ze zdarzeń losowych. (Prawda)
- Wahania cykliczne mogą wiązać się z sezonowością produkcji. (Fałsz)
- Analiza korelacji i regresji nie może być użyta do prognozowania sprzedaży produktów nowych. (Prawda)
- Przedsiębiorstwo nie opracowuje z reguły samodzielnie prognoz rozwoju gospodarki narodowej i branż przemysłowych. (Prawda)
- Funkcje reakcji nabywców na poszczególne składniki marketingu mix są stałe. (Fałsz)
- Pod względem rzeczowym plan marketingowy obejmuje preferencje nabywców.
- Przywództwo w zakresie technologii może łączyć się z prognozowaniem sprzedaży.
- Prognozowanie może obejmować negocjacje dostaw.
- Wybór metody prognozowania determinowany jest przez procedurę badań.
- Ekstrapolacja trendów wspierana jest programami lojalności nabywców.
- Aby zrozumieć, jakie przyczyny mogły wywołać wahania w sprzedaży, posługujemy się wiedzą o preferencjach nabywców.
- Podwyższanie jakości produktu pociąga za sobą obniżenie ceny.
- Test wrażliwości nabywców na ceny polega na zadaniu respondentom pytań o poziom ceny, przy którym dany produkt byłby wyceniony właściwie.
- Budżet marketingowy ustalany jest najczęściej procentowo w stosunku do udziału w dochodach.
- Organizacje nie dla zysku zwiększają ciągle zakres usług dla swoich członków.