Projekt badania

Samochody

Badania przeprowadzone przez CBM Indicator (w lipcu 2001 r. na próbie 1200 osób) pokazują, że Polacy mają coraz większe trudności z rozpoznawaniem marek samochodów. O ile w 2000 r. 60% badanych twierdziło, że rozpoznaje marki wszystkich samochodów jeżdżących po polskich drogach, o tyle w 2001 r. odsetek ten zmniejszył się o 10 pkt. proc. Marki, które są najlepiej rozpoznawane, to Fiat (ok. 42% wskazań) i Mercedes (ok. 24%) . Ta pierwsza dlatego, że koncern Fiat istnieje na polskim rynku już od dawna, zaś ta druga dlatego, że od dawna była przedmiotem marzeń każdego kierowcy.

Za przyczynę takiego stanu rzeczy uznaje się szybkość zmian we wzornictwie linii nadwozia i podobieństwo samochodów produkowanych przez różne koncerny motoryzacyjne. Dawniej cykl życia samochodu trwał około 10 lat, co wystarczało, aby sylwetka auta utkwiła kierowcom w pamięci. Obecnie cykl życia modelu nie przekracza 5 lat, a i tak większość form nadwozia jest do siebie podobna.

Respondentom zadano również pytania o markę posiadanego samochodu i plany związane z zakupem nowego pojazdu. Okazało się, że 31% badanych ma Fiata, 11% Opla, 10,6% Volkswagena i 10,3% Daewoo. Za najlepszego producenta uznano firmę Mercedes (51% wskazań) i generalnie Niemcy jako kraj producenta. Uzasadniano to solidnością wykonania, bezpieczeństwem i bezawaryjnością produkowanych tam aut. Elementami decydującymi o atrakcyjności konkretnej marki były według respondentów bezpieczeństwo, niskie koszty eksploatacji i komfort jazdy. O bezpieczeństwie auta ma świadczyć ich zdaniem obecność systemu ABS, kontrolowanych stref zgniotu i pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa. Badani nie przywiązują uwagi do ekologii i oryginalnej stylistyki nadwozia.

Myśląc o zamianie auta, pod uwagę brano głównie markę Fiat i Opel, nie wspominano natomiast o Daewoo, którego popularność w 2001 r. była mniejsza niż 2000 r. Poniżej przedstawiono tabelę zawierającą dane o planach zakupowych osób posiadających 4 najpopularniejsze marki: Fiata, Opla, Volkswagena i Daewoo.

Tabela 4.1. Plany zakupowe dotyczące marek samochodów osobowych
Posiadana marka samochodu Planowany zakup nowego samochodu Razem
Fiat Opel Volkswagen Daewoo
Fiat 250 50 70 0 370
Opel 0 100 30 0 130
Volkswagen 0 27 100 0 127
Daewoo 50 10 10 53 123
Razem 300 187 210 53 750

Źródło: opracowano na podstawie A. Kublik, Sondaż firmy Indicator na temat rynku samochodów osobowych w Polsce, portal Gazeta.pl (19.02.2001).

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88