Pomiar wieloczynnikowy
Przychodnie
Latem 2003 r., na zlecenie Urzędu Miasta Opola, przeprowadzono badania ankietowe dotyczące zadowolenia pacjentów z usług opolskich przychodni. Badaniami objęto zarówno przychodnie publiczne ("Centrum", "Śródmieście", "Zaodrze"), jak i niepubliczne ("Biomed", Medycyna Rodzinna", Zdrowie", "ZWM-Malinka"). W każdej z nich rozdystrybuowano po 100 ankiet, które anonimowi respondenci wrzucali po wypełnieniu do przygotowanych wcześniej urn. Liczba zwróconych kwestionariuszy wahała się od 49 do 96 sztuk. Urząd Miasta uznał wyniki za wiarygodne.
Badania wykazały, że respondenci nie zwracają uwagi na sytuację finansową przychodni. Bez względu na kwoty przekazywane przez gminę Opole, chcieliby, aby placówki posiadały np. sprzęt do USG. Dotyczy to przede wszystkim badanych w starszym wieku, którzy pragną mieć kompletną usługę w jednym miejscu. Ocenie poddano również warunki leczenia, dostępność specjalistów i uprzejmość personelu w rejestracji.
W przychodni "Centrum" zwrócono 96 ankiet. Chwalono tam dostęp do informacji, miły personel, szeroki zakres usług stomatologicznych oraz możliwość całodobowego korzystania z usług ZOZ-u. W przychodni "Śródmieście" zebrano 59 ankiet. Respondenci wysoko ocenili poziom usług i możliwość rejestracji na konkretną godzinę. Narzekali niestety na niską jakość sprzętu medycznego. W ostatniej publicznej przychodni - "Zaodrze" - uzyskano tylko 49 wypełnionych kwestionariuszy. Pacjenci pozytywnie ocenili punktualność personelu i organizację pracy w ZOZ, jednak stosunkowo niskie oceny przyznali dostępowi do specjalistów (m.in.: dermatologa, kardiologa, urologa czy okulisty).
W przychodniach niepublicznych wyniki były zbliżone. W "Biomedzie" zebrano 96 ankiet, a respondenci zwracali uwagę na brak dostępu do specjalistów oraz brak dostępu do USG. W "Medycynie Rodzinnej" zwrócono 86 ankiet, a główną bolączką pacjentów był brak specjalistów. W przychodni "Zdrowie" uzyskano zwrotność na poziomie 67 ankiet, a i tu respondenci kładli nacisk na brak dostępu do stomatologa, psychologa i gabinetu fizykoterapii. W ośrodku zdrowia "ZWM-Malinka" otrzymano 77 wypełnionych ankiet. Badani nisko oceniali godzinowy system rejestracji do internisty.
Opierając się na zebranych danych podjęto próbę identyfikacji przychodni idealnej. W związku z tym zastosowano analizę conjoint z wykorzystaniem 3. najważniejszych cech ośrodka zdrowia: dostępu do specjalistów, dostępu do usług dodatkowych oraz systemu rejestracji do internisty. Użyteczności dla poziomów poszczególnych zmiennych zawarto w tabeli 9B.1 zamieszczonej poniżej.
Dostęp do specjalistów | Dostęp do usług dodatkowych | System rejestracji do internisty | |||
---|---|---|---|---|---|
poziom zmiennej | użyteczność | poziom zmiennej | użyteczność | poziom zmiennej | użyteczność |
Urolog, fizjoterapeuta | 0,20 | RTG stomatologiczny | 0,10 | bez ustalonej godziny | 0,15 |
Kardiolog, okulista | 0,30 | USG | 0,40 | co 15 minut | 0,35 |
Stomatolog, dermatolog | 0,50 | laboratorium | 0,50 | co 20 minut | 0,50 |
Źródło: opracowano na podstawie Ciągle za mało specjalistów, "Nowa Trybuna Opolska" z dn. 6.10.2003 (autor: Poj)
Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.