Analiza danych: badanie związku

Napoje

Wyniki badań pokazują, że najpopularniejszymi napojami w Polsce są kawa i herbata. Coraz mocniejszą pozycję na rynku mają także z roku na rok wody mineralne. Wypija się ich rocznie około 1 mld 600 mln litrów, co daje spożycie około 40 litrów na statystycznego Polaka. Według sondażu Centrum Badań Marketingowych "Indicator", aż 90% dorosłych mieszkańców naszego kraju deklaruje konsumpcję wód mineralnych. Innymi, niemal równie często spożywanymi, są napoje owocowe i napoje typu "cola" (1 mld 400 mln litrów rocznie). W tej grupie największą popularnością cieszą się napoje niegazowane o smakach: pomarańczowym, brzoskwiniowym, grapefruitowym i wiśniowym.

W grupie najchętniej kupowanych napojów znajduje się również piwo. Statystyczny Polak wypija około 62 litrów rocznie, co świadczy o znacznym wzroście w porównaniu do początku lat dziewięćdziesiątych , kiedy średnie spożycie na osobę wynosiło 30 litrów. Badani przyznają, że piją piwo raz w tygodniu (60% ankietowanych), a najczęściej kupują piwo butelkowane (52% respondentów), puszkowe (33%) i beczkowe (15%).

Badania "Pentora" pokazują, że przeciętny Polak wypija rocznie tylko 13 litrów soków owocowych i warzywnych. Najczęściej wybierane są soki pomarańczowe (30% badanych), a dalej: jabłkowe, marchwiowo-owocowe, wieloowocowe, grapefruitowe, "czyste" marchwiowe, z czarnej porzeczki i brzoskwiniowe. Spożycie soków rośnie wraz ze wzrostem wykształcenia i dochodów. Zaobserwowano również, że częściej pijają je osoby młode i te mieszkające w dużych miastach.

Po zebraniu informacji o przeciętnym spożyciu soków owocowych i warzywnych, i zestawieniu ich z cechami demograficzno-ekonomicznymi badanych, przeprowadzono analizę regresji wielorakiej. Zmienną zależną było spożycie soków w litrach (Y), a zmiennymi niezależnymi: wiek respondenta (X1), liczba mieszkańców w miejscowości zamieszkania ankietowanego (X2), dochód w zł (X3) i wykształcenie (podstawowe, zasadnicze zawodowe, średnie, wyższe) (X4). Pierwotnie w równaniu regresji nie uwzględniono wykształcenia i współczynnik determinacji R2 wynosił 0,73. Po zamianie zmiennej "wykształcenie" na zmienną sztuczną i wprowadzeniu jej do równania, wartość R2 wzrosła do 0,82. Najwyższy współczynnik determinacji cząstkowej, równy 0,37, uzyskano dla zmiennej X3.

Źródło: opracowano na podstawie Gul, gul, gul..., "Dziennik Zachodni" z dn. 9.09.2001 r., autor: (BS)

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88