Teoria podejmowania decyzji Bayesa

Fast food

Wśród 42 tys. działających w Polsce lokali gastronomicznych, 6-7 tys. stanowią bary typu "fast food". Według badań przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia, 78% stołujących się tam ludzi wybiera lokale firmy McDonald's, 19% KFC, a 11% Tele Pizza. Pozostałe bary nie otrzymały więcej niż 4% wskazań. Największą rolę odgrywają zagraniczne sieci gastronomiczne: McDonald's (190 lokali), American Restaurants posiadający KFC i Pizza Hut (57 lokali) oraz Tele Pizza (70 lokali).

Mimo że polscy konkurenci (m.in.: Polskie Jadło, MrHamburger czy Tivoli) nie mają dużego udziału w rynku, to jednak są na nim widoczni i z roku na rok ich znaczenie rośnie. Walka o klienta wymusza zatem ciągłe doskonalenie swojej oferty. Firmy gastronomiczne wprowadzają na rynek nowe produkty korzystając przy tym z badań marketingowych.

Opierając się na wynikach badań można stwierdzić, że typowy klient restauracji typu "fast food" ma wykształcenie średnie lub wyższe, 20-29 lat, a jego dochody miesięczne przekraczają 2,5 tys. zł. Wiadomo również, że co piąty klient jest nastolatkiem.

W jednej z firm zdecydowano poszerzyć ofertę o bułkę z "egzotycznym" dodatkiem. Ponieważ jest to przedsięwzięcie ryzykowne, więc jednorazowo można wprowadzić tylko jeden produkt: kanapkę z ośmiornicą, kanapkę z mięsem kangurzym bądź kanapkę z płetwą rekina. Menedżer produktu oszacował spodziewane zyski (tabela wypłat poniżej) przy trzech hipotetycznych stanach koniunktury: P1, P2 i P3. Subiektywne prawdopodobieństwa wystąpienia poszczególnych stanów koniunktury są następujące: P(P1) = 0,5, P(P2) = 0,3 i P(P3) = 0,2.

Tabela 3A.1. Tablica wypłat dla decyzji cenowej
Nowy produkt Popyt słaby (P1) Popyt średni (P2) Popyt silny (P3)
Bułka OCTOPUS +10 +20 +40
Bułka KANGAROO -100 0 +150
Bułka SHARK'S FIN -50 +30 +60

Źródło: opracowano na podstawie P. Blajer, A. Sielanko, Fast food w ofensywie, "Rzeczpospolita" z dn. 11.04.2004 r.

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88