Teoria podejmowania decyzji Bayesa
Fast food
Wśród 42 tys. działających w Polsce lokali gastronomicznych, 6-7 tys. stanowią bary typu "fast food". Według badań przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia, 78% stołujących się tam ludzi wybiera lokale firmy McDonald's, 19% KFC, a 11% Tele Pizza. Pozostałe bary nie otrzymały więcej niż 4% wskazań. Największą rolę odgrywają zagraniczne sieci gastronomiczne: McDonald's (190 lokali), American Restaurants posiadający KFC i Pizza Hut (57 lokali) oraz Tele Pizza (70 lokali).
Mimo że polscy konkurenci (m.in.: Polskie Jadło, MrHamburger czy Tivoli) nie mają dużego udziału w rynku, to jednak są na nim widoczni i z roku na rok ich znaczenie rośnie. Walka o klienta wymusza zatem ciągłe doskonalenie swojej oferty. Firmy gastronomiczne wprowadzają na rynek nowe produkty korzystając przy tym z badań marketingowych.
Opierając się na wynikach badań można stwierdzić, że typowy klient restauracji typu "fast food" ma wykształcenie średnie lub wyższe, 20-29 lat, a jego dochody miesięczne przekraczają 2,5 tys. zł. Wiadomo również, że co piąty klient jest nastolatkiem.
W jednej z firm zdecydowano poszerzyć ofertę o bułkę z "egzotycznym" dodatkiem. Ponieważ jest to przedsięwzięcie ryzykowne, więc jednorazowo można wprowadzić tylko jeden produkt: kanapkę z ośmiornicą, kanapkę z mięsem kangurzym bądź kanapkę z płetwą rekina. Menedżer produktu oszacował spodziewane zyski (tabela wypłat poniżej) przy trzech hipotetycznych stanach koniunktury: P1, P2 i P3. Subiektywne prawdopodobieństwa wystąpienia poszczególnych stanów koniunktury są następujące: P(P1) = 0,5, P(P2) = 0,3 i P(P3) = 0,2.
Nowy produkt | Popyt słaby (P1) | Popyt średni (P2) | Popyt silny (P3) |
---|---|---|---|
Bułka OCTOPUS | +10 | +20 | +40 |
Bułka KANGAROO | -100 | 0 | +150 |
Bułka SHARK'S FIN | -50 | +30 | +60 |
Źródło: opracowano na podstawie P. Blajer, A. Sielanko, Fast food w ofensywie, "Rzeczpospolita" z dn. 11.04.2004 r.
Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.