Alternatywne podejścia do wywiadu marketingowego

Polkomtel SA

W 1998 r. operator sieci telefonii komórkowej Plus GSM (firma Polkomtel SA) zrealizował projekt Kompleksowego Systemu Informowania Zarządu - MONA. System oparto na hurtowni danych, którą zbudowano za pomocą bazy danych Sybase, wykorzystującej komputery IBM RS6000. Głównymi korzyściami, płynącymi z utworzenia hurtowni, są m.in.: utworzenie całościowego obrazu przedsiębiorstwa, łatwy dostęp do danych historycznych, utworzenie jednego, wiarygodnego źródła informacji wewnątrz firmy oraz wspomaganie podejmowania decyzji bez ingerencji w systemy operacyjne. Przed przystąpieniem do tworzenia hurtowni zdefiniowano cele biznesowe firmy Polkomtel SA oraz potrzeby informacyjne zarządu. Prace postępowały etapami. Po zaprojektowaniu architektury systemu wprowadzono dane o abonentach i charakterystykę połączeń. Następnie przetestowano elementy hurtowni za pomocą modułu churn i rozpoczęto wprowadzanie danych historycznych. Kolejne etapy polegały na realizowaniu dodatkowych elementów: zasilania i przetwarzania, data marts (tematycznych hurtowni danych) oraz eksploatacji i administracji.

Informacje dostarczane przez system pozwalają na bardziej efektywne zarządzanie sprzedażą, tj. utrzymanie dotychczasowych i pozyskanie nowych klientów. Bada się przyczyny nielojalności klientów, optymalizuje taryfy i wykrywa nadużycia. System jest stale usprawniany: dodawane są nowe elementy hurtowni, nowe źródła danych oraz ulepszana jest część prezentacyjna. Docelowo MONA ma stać się fundamentem systemu CRM. Będzie wtedy możliwe otrzymanie odpowiedzi na pytania o najbardziej dochodowych klientów, o najbardziej efektywne formy promocji, o potencjalnych klientów zainteresowanych nowym produktem, o klientów, którzy są gotowi zrezygnować z usług firmy czy o identyfikację atrakcyjnych, potencjalnych obszarów działalności firmy.

Źródło: na podstawie artykułu Przykładowe rozwiązania DW/BI w Polsce, "TELEINFO" 2000, nr 24.

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88