Analiza danych: kroki wstępne

Saab

W trakcie prac nad nowym modelem 9-3 SportSedan, firma Saab Automobile AB powołała zespół kobiet do testowania pojazdu. Dla zachowania poufności, do projektu zaangażowano jedynie kobiety, które były pracownicami firmy (zajmujące stanowiska techniczne i administracyjne). Uczestniczki miały od 27 do 55 lat, a ich wzrost wahał się od 1,57 do 1,84 m. Grupa działa już od 1999 r., a kobiety stanowią 15% wszystkich zatrudnionych w departamencie badawczo-rozwojowym i około 22% w departamencie projektowania.

Jednym z elementów, na który zwracają uwagę kobiety, jest kształt progów nadwozia. Powinien ich zdaniem nie utrudniać wsiadania do samochodu w dopasowanych spódnicach i na wysokich obcasach. Innym podkreślanym przez panie utrudnieniem jest podnośnik służący do zmieniania kół. W celu dostosowania jego ciężaru do możliwości fizycznych kobiet przetestowano podnośniki 11 firm konkurencyjnych. Poza dużą wagą, kobiety narzekały na brak oznaczenia miejsca, w którym należy go podłożyć. Konstruktorzy Saaba wykorzystali te sugestie i nowy 9-3 SportSedan ma już oznaczone punkty podparcia dla podnośnika.

Inną niezauważoną przez mężczyzn cechą jest przestrzeń pod kolumną kierownicy. Okazało się, że kobiety siedzą w samochodzie inaczej niż mężczyźni. Ich nogi są złączone, co prowadzi czasem do sytuacji, kiedy nie ma wystarczająco dużo miejsca na kolana. Te drobne uwagi stały się niezwykle cenne dla inżynierów i projektantów z Saab Automobile AB. Dzięki temu ten nowy model, napędzany trzema rodzajami silników benzynowych o mocy od 150 do 210 KM, stał się przyjaznym i łatwym w prowadzeniu pojazdem dla użytkowników obojga płci.

Tabela 13.1. Zwracanie uwagi na przestrzeń pod kolumną kierowcy według wzrostu kierowcy
Wzrost Czy przestrzeń pod kolumną kierownicy jest dla respondenta elementem decydującym o zakupie? Razem
tak nie
Średni (do 170 cm) 50% 50% 100%
Wysoki (powyżej 170 cm) 50% 50% 100%
Tabela 13.2. Zwracanie uwagi na przestrzeń pod kolumną kierowcy według płci i wzrostu kierowcy
Wzrost Płeć Razem
kobiety mężczyźni
Średni (do 170 cm) 80% 15% 50%
Wysoki (powyżej 170 cm) 100% 50% 50%
Tabela 13.3. Zwracanie uwagi na promień skrętu według liczby przejeżdżanych rocznie kilometrów
Liczba przejeżdżanych rocznie kilometrów Czy zwraca uwagę na promień skrętu? Razem
tak nie
Poniżej 30 tys. 27% 73% 100%
30 tys. i więcej 25% 75% 100%
Tabela 13.4. Zwracanie uwagi na promień skrętu według płci i liczby przejeżdżanych rocznie kilometrów
Liczba przejeżdżanych rocznie kilometrów Płeć Razem
kobiety mężczyźni
Poniżej 30 tys. 10% 10% 27%
30 tys. i więcej 10% 15% 25%

Źródło: opracowano na podstawie

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88