Zbieranie danych: dane wtórne

Kampania

Firma produkująca grzejniki olejowe wprowadziła do swej oferty nowy produkt nazwany "Extra Hot 3000". Menedżerowie produktu byli zadowoleni ze swej pracy - produkt spełniał wszelkie standardy, a ponadto udało się zredukować koszty do poziomu czyniącego grzejnik niezwykle atrakcyjnym cenowo. Zadaniem specjalistów do spraw marketingu było wprowadzenie go na rynek, czyli skalkulowanie ceny i zaprojektowanie kampanii promocyjnej. Zdecydowano, że nie warto szczędzić środków, a kampania powinna być multimedialna.

W czasopiśmie internetowym Web Reporter znaleziono artykuł opisujący wyniki badań NetTrack przeprowadzonych przez firmę badawczą SMG/KRC we wrześniu 2001 r. na próbie 932 internautów. Okazało się, że najpopularniejszą stroną internetową, odwiedzaną przez respondentów, jest strona portalu Onet (64,90%), a dalej: Wirtualna Polska (50,90%), Interia (21,80%), Gazeta Wyborcza (14,70%) i Yahoo (13,40%).

Analizując czytelnictwo prasy zrezygnowano z usług firm badawczych, a oparto się jedynie na raporcie udostępnianym bezpłatnie przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy. ZKDP jest organizacją, która zbiera i weryfikuje informacje o wielkości nakładu i rzeczywistym rozpowszechnianiu poszczególnych tytułów. Raport z 2000 r. był dostępny na stronie internetowej www.zkdp.pl. Okazało się, że dziennikami, mającymi największe średnie jednorazowe płatne rozpowszechnianie, są: "Gazeta Wyborcza" (457 021 egz.), "Super Express" (371 110 egz.) i "Rzeczpospolita" (203 211 egz.).

Rozważając wybór stacji telewizyjnej skorzystano w wyników badań oglądalności - badań telemetrycznych. Znaleziono je na stronie internetowej stacji TVN. Dane pochodziły z niezależnej firmy AGB Polska i dotyczyły emitowanego w tej stacji programu Big Brother. Wyniki były optymistyczne: 17 czerwca 2001 r. finał programu o godz. 22:40 oglądało 8 866 938 widzów, co dało 24,0% oglądalność i 63,6% udział.

Kolejnym nośnikiem reklamy miało być radio. W firmie zaczęto poszukiwać informacji o słuchalności stacji radiowych. Znaleziono je na stronie internetowej www.broker.fm.pl, powiązanej ze stacją radiową RMF FM. Wyniki badań Radio Track z ostatniego kwartału 2002 r. pokazały, że największy udział w rynku wśród mężczyzn w wieku 25-49 lat ma radio RMF FM (28,9%), a następnie: Zet (18,7%), PR 1 (9,4%) i PR 3 (5,9%).

Źródło: opracowano na podstawie:

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88