Analiza danych: badanie różnic

Lody

Statystyczny Polak zjada w sezonie około 3-4 litrów lodów. Dla porównania: Amerykanin - około 23 litrów, a Włoch - 9 litrów. Spożycie w naszym kraju, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, jest nawet niższe niż w krajach skandynawskich. Należy jednak podkreślić, że jest to wynik znacznie lepszy od tego z lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, kiedy przeciętny Polak zjadał około 1 litra na sezon. Postęp zauważyć można także w produkcji. Obok istniejących na rynku światowych potentatów, takich jak Algida czy Shoeller, mocną pozycję mają firmy polskie: Koral i Zielona Budka.

Sezon trwa od kwietnia do sierpnia, a w okresie tym realizowane jest 80% rocznego spożycia. Badania rynku lodów pokazują, że najczęściej kupowanymi smakami są: czekoladowy, kakaowy, orzechowy, truskawkowy, śmietankowy i waniliowy. Konsumenci lubią też oryginalne dodatki: cappucino, kokos, a nawet miętę. Różnorodność smaków, kształtów i kolorów sprawia, że konsumpcja stale rośnie. 80% badanych, za trzy główne powody zakupu lodów, wymienia sprawienie sobie przyjemności, przegryzanie między posiłkami oraz zaspokojenie głodu.

Z analizy sprzedaży pewnej cukierni na Pomorzu wynika, że najwięcej sprzedaje się lodów o smaku czekoladowym (400 gałek), truskawkowym (300 gałek), waniliowym (200 gałek) i pistacjowym (100 gałek). Dane te dotyczą dorosłych kupujących, a jeśli chodzi o sprzedaż lodów dzieciom, to szczegóły zamieszczono w tabeli 15.1.

Tabela 15.1. Sprzedaż poszczególnych smaków lodów wśród dorosłych i dzieci
Zakupy dorosłych klientów
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
400 300 200 100 1000
Zakupy dzieci
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
180 120 90 210 600

W firmie zaobserwowano również, że nieco inne, pod względem wielkości, porcje kupują kobiety. Dane znajdują się w tabeli 15.2.

Tabela 15.2. Obserwowany (wśród kobiet) i teoretyczny (w populacji) rozkład preferencji dla wielkości porcji lodów
Wielkość porcji Zakupy kobiet Zakupy kobiet (proporcje) Skumulowane proporcje dla kobiet Zakupy ogółu klientów Skumulowane proporcje dla ogółu klientów
Mała 80 0,40 0,40 0,25 0,25
Średnia 100 0,50 0,90 0,45 0,70
Duża 10 0,05 0,95 0,20 0,90
XXL 10 0,05 1,00 0,10 1,00

Źródło: opracowano na podstawie Zimny przysmak, "Dziennik Bałtycki" z dn. 3.07.2003 r., autorzy: (dż), (ali).

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88