Analiza danych: analiza dyskryminacyjna, czynnikowa i skupień

Segmentacja w bankach

Jak wynika z badań, podział klientów banków na jednorodne podzbiory i dostosowanie oferty do każdego z nich z osobna, może przyczynić się nawet do 3-krotnego zwiększenia sprzedaży produktów. W chwili obecnej, polskie banki stosują segmentację opartą przede wszystkim na dochodach i wieku klientów. Przykładowo: bank Pekao SA podzielił swoją klientelę na 3 grupy: bankowość familijną, bankowość dla średniozamożnych i bankowość dla zamożnych (private banking). Inne banki również mają własne segmenty i dostosowane do nich produkty: BIG Bank Gdański - segment Millenium i segment Millenium Prestige, ING Bank Śląski - segment Private & Personal Banking, segment Prestige, segment Komfort i segment Standard.

Opłacalność segmentacji klientów banków jest potwierdzona w krajach Europy Zachodniej. Jeden z największych włoskich banków, dzięki precyzyjnemu podziałowi swych klientów, zanotował wzrost sprzedaży produktów o 100% w ciągu roku, przy czym średnioroczna marża w przeliczeniu na jedną osobę wzrosła z 837 do 1056 euro. Innym, charakterystycznym dla konkurencji z Zachodu, elementem jest uwzględnianie w segmentacji kryteriów psychograficznych i informacji o dochodzie generowanym przez poszczególnych klientów.

Poznanie stylów życia jest ważnym czynnikiem, który pozwoli bankom lepiej zrozumieć potrzeby swych klientów i zoptymalizować kierowane do nich produkty. Jest bowiem oczywiste, że osoby w tym samym wieku, mające porównywalne dochody, mogą mieć zupełnie odmienną postawę względem oszczędzania i inwestowania swoich pieniędzy. Otoczenie konkurencyjne wymusza na bankach poznanie potrzeb klientów i wykorzystanie innych, niż dochodowo-wiekowych, kryteriów segmentacji rynku.

Jeden z banków postanowił dokonać podziału rynku na segmenty z wykorzystaniem dodatkowych zmiennych charakteryzujących nabywców. W pierwszym etapie, oprócz dochodu (X1) i wieku (X2), do analizy włączono 2 dodatkowe zmienne: liczbę dzieci (X3) i staż pracy (X4). Zastosowano analizę dyskryminacyjną, a ponieważ dokonano podziału na 3 segmenty, uzyskano 2 funkcje dyskryminacyjne. Jedna z nich była nieistotna, a wzór drugiej był następujący: Y = 0,061X1 + 0,032X2 + 0,044X3 + 0,029X4. Współczynniki dyskryminacyjne po standaryzacji wynosiły: 0,910 dla X1, 0,624 dla X2, 0,855 dla X3 i 0,739 dla X4. Macierz błędnych klasyfikacji przedstawiono w tabeli 17.1.

Tabela 17.1. Macierz błędnych klasyfikacji
Faktyczna klasyfikacja Przewidywana klasyfikacja
segment 1 segment 2 segment 3
Segment 1 200 10 10
Segment 2 5 150 10
Segment 3 5 10 100

W drugim etapie postanowiono zbadać style życia klientów i wykorzystano kwestionariusz z 10-pozycyjną skalą Likerta. Ponieważ odpowiedzi na poszczególne stwierdzenia były ze sobą skorelowane, postanowiono zortogonalizować układ za pomocą analizy głównych składowych. W kolejnych krokach analizy otrzymano wykres obrazujący test piargów (test osypiska) i macierz ładunków czynnikowych.

Rysunek 17.1. Test osypiska

Tabela 17.2. Macierz ładunków czynnikowych
Stwierdzenie ze skali Likerta Czynnik 1 Czynnik 2
X1 0,71 0,50
X2 0,23 0,86
X3 0,09 0,36
X4 0,81 0,31
X5 0,72 0,10
X6 0,56 0,44
X7 0,78 0,47
X8 0,03 0,93
X9 0,21 0,88
X10 0,95 0,50

Źródło: opracowano na podstawie: E. Więcław, Klient czeka na dobre pytanie. Segmentacja rynku zwiększa sprzedaż, "Rzeczpospolita" z dn. 16.01.2003 r.

Sprawdź swoją wiedzę - rozwiąż test związany z tym przypadkiem.

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88