Rozdział 8.
Kierowanie rozwojem produktu
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Produkt może być kierowany na nowy rynek lub segment rynku na każdym etapie cyklu życia.
- Niewiele nowych produktów opiera się na oryginalnym wynalazku.
- Stopniowe wprowadzanie produktu na rynek redukuje ryzyko niepowodzenia, a w przypadku niepomyślnego biegu wypadków ogranicza rozmiar straty.
- Wysoka cena i intensywna promocja nowego produktu, nazywana jest szybkim zbieraniem śmietanki.
- Podczas etapu dojrzałości występuje ostra konkurencja, gdyż dużo nowych odmian i substytutów produktu pojawia się na rynku.
- Produkt wycofywany z rynku może stać się jednak produktem specjalnie poszukiwanym dla wciąż lojalnych nabywców.
- Innowacja zastosowana do produkcji danego produktu może znaleźć nieoczekiwane zastosowanie do wytwarzania innych produktów.
- Szybka zmiana mody wpływa na wzrost kosztów produkcji i powoduje dodatkowe koszty marketingu mix.
- Test marketingowy pozwala sprawdzić świadomość marki produktu wśród nabywców i poznać zamiary dotyczące zakupienia produktu.
- Brak dokładnego rozpoznania potrzeb nabywców stanowi główną przyczynę nie przyjęcia się nowego produktu na rynku.
- Istnieje generalna tendencja do wydłużania cyklu życia produktów. (Fałsz)
- Produkt może być tylko absolutnie nowy dla danego producenta czy pośrednika handlowego. (Fałsz)
- Pozycja nowego produktu na rynku porównywana jest względem produktów konkurencyjnych. (Prawda)
- Na etapie dojrzałości produktu występuje duża elastyczność ustalania cen z tendencją do systematycznej obniżki. (Prawda)
- Produkty związane z modą mają z reguły dłuższy cykl życia i mogą przechodzić przez typowe etapy cyklu życia. (Fałsz)
- Nowe produkty stanowią barierę dla przetrwania i rozwoju producenta. (Fałsz)
- Test marketingowy jest kosztowny. (Prawda)
- Przez akceptację produktu nabywca staje się jego okazjonalnym użytkownikiem. (Fałsz)
- Kierownik produktu może być odpowiedzialny za jeden produkt lub kilka produktów. (Prawda)
- Trwałość produktu określana jest przez łatwość naprawy i nowoczesny styl. (Fałsz)
- Etap wprowadzania nowego produktu na rynek charakteryzuje się przełamywaniem niechęci do produktów konkurentów.
- Strategie cen i promocji nowego produktu można podzielić następująco cena promocyjna i wysokie koszty promocji.
- Producent wprowadzając nowy produkt na rynek może uniknąć konkurencji.
- Na etapie wzrostu sprzedaży podejmowane są takie przedsięwzięcia, jak podwyższanie ceny.
- Strategia marketingowa na etapie dojrzałości polega na ograniczaniu częstotliwości użycia produktu.
- Modyfikacja funkcji polega na nadaniu produktowi mniejszych gabarytów.
- Utrzymywanie słabego produktu na rynku jest kosztowne, gdyż mogą wzrosnąć ceny.
- Powodzenie nowego produktu może zależeć od polityki niskich cen.
- Przed przystąpieniem do wytwarzania produktu należy dokładnie określić zakres usług logistycznych.
- Analiza ekonomiczna pozwala ocenić ofertę nowego produktu pod względem asortymentu.