Rozdział 8.
Kierowanie rozwojem produktu

Kwestie wymagające uzupełnienia
  1. Produkt może być kierowany na nowy rynek lub segment rynku na każdym etapie cyklu życia.
  2. Niewiele nowych produktów opiera się na oryginalnym wynalazku.
  3. Stopniowe wprowadzanie produktu na rynek redukuje ryzyko niepowodzenia, a w przypadku niepomyślnego biegu wypadków ogranicza rozmiar straty.
  4. Wysoka cena i intensywna promocja nowego produktu, nazywana jest szybkim „zbieraniem śmietanki”.
  5. Podczas etapu dojrzałości występuje ostra konkurencja, gdyż dużo nowych odmian i substytutów produktu pojawia się na rynku.
  6. Produkt wycofywany z rynku może stać się jednak produktem specjalnie poszukiwanym dla wciąż lojalnych nabywców.
  7. Innowacja zastosowana do produkcji danego produktu może znaleźć nieoczekiwane zastosowanie do wytwarzania innych produktów.
  8. Szybka zmiana mody wpływa na wzrost kosztów produkcji i powoduje dodatkowe koszty marketingu mix.
  9. Test marketingowy pozwala sprawdzić świadomość marki produktu wśród nabywców i poznać zamiary dotyczące zakupienia produktu.
  10. Brak dokładnego rozpoznania potrzeb nabywców stanowi główną przyczynę nie przyjęcia się nowego produktu na rynku.
Rozpoznanie wyrażeń prawdziwych (P) i fałszywych (F)
  1. Istnieje generalna tendencja do wydłużania cyklu życia produktów. (Fałsz)
  2. Produkt może być tylko absolutnie nowy dla danego producenta czy pośrednika handlowego. (Fałsz)
  3. Pozycja nowego produktu na rynku porównywana jest względem produktów konkurencyjnych. (Prawda)
  4. Na etapie dojrzałości produktu występuje duża elastyczność ustalania cen z tendencją do systematycznej obniżki. (Prawda)
  5. Produkty związane z modą mają z reguły dłuższy cykl życia i mogą przechodzić przez typowe etapy cyklu życia. (Fałsz)
  6. Nowe produkty stanowią barierę dla przetrwania i rozwoju producenta. (Fałsz)
  7. Test marketingowy jest kosztowny. (Prawda)
  8. Przez akceptację produktu nabywca staje się jego okazjonalnym  użytkownikiem. (Fałsz)
  9. Kierownik produktu może być odpowiedzialny za jeden produkt lub kilka produktów. (Prawda)
  10. Trwałość produktu określana jest przez łatwość naprawy i nowoczesny styl. (Fałsz)
Wybór niewłaściwej lub najgorzej dopasowanej opinii z czterech możliwości
  1. Etap wprowadzania nowego produktu na rynek charakteryzuje się przełamywaniem niechęci do produktów konkurentów.
  2. Strategie cen i promocji nowego produktu można podzielić następująco cena promocyjna i wysokie koszty promocji.
  3. Producent wprowadzając nowy produkt na rynek może uniknąć konkurencji.
  4. Na etapie wzrostu sprzedaży podejmowane są takie przedsięwzięcia, jak podwyższanie ceny.
  5. Strategia marketingowa na etapie dojrzałości polega na ograniczaniu częstotliwości użycia produktu.
  6. Modyfikacja funkcji polega na nadaniu produktowi mniejszych gabarytów.
  7. Utrzymywanie słabego produktu na rynku jest kosztowne, gdyż mogą wzrosnąć ceny.
  8. Powodzenie nowego produktu może zależeć od polityki niskich cen.
  9. Przed przystąpieniem do wytwarzania produktu należy dokładnie określić zakres usług logistycznych.
  10. Analiza ekonomiczna pozwala ocenić ofertę nowego produktu pod względem asortymentu.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88