Rozdział 17.
ZASADY KALKULACJI CEN
Kwestie wymagające uzupełnienia
- W dużych przedsiębiorstwach przemysłowych zarząd ustala procedurę kalkulacji cen i aprobuje ceny proponowane przez kierowników niższych szczebli.
- Popyt jest to ilość produktu, którą nabywcy są skłonni kupić po danej cenie.
- Związek między ceną produktu a popytem szacuje się za pomocą technik statystycznych.
- Dochód jest to liczba sprzedanych jednostek produktu, pomnożona przez cenę jednostkową produktu.
- Metodę standardowego narzutu na koszty stosują na przykład przedsiębiorstwa budowlane.
- Wskaźnik obrotu produktem oznacza, ile razy przeciętny zapas produktu został sprzedany w ciągu pewnego okresu.
- Producent przygotowuje często preliminarz pokrycia kosztów, aby antycypować cenę przy różnych poziomach sprzedaży.
- Cena retrospektywna ustalana jest na podstawie minionego popytu na podobny produkt.
- Cena impulsywna jest zalecana wtedy, gdy popyt na produkt charakteryzuje się dużą elastycznością cenową.
- Przynęta cenowa stosowana jest podobnie do cen promocyjnych, lecz sprzedawca z góry zakłada, że nie sprzeda wielu produktów po tej cenie.
- Jeśli popyt jest nieelastyczny, to kalkulacja ceny jest łatwiejsza. (Fałsz)
- Klasyczna krzywa popytu wskazuje na odwrotnie proporcjonalną zależność popytu od ceny i jest linią opadającą w dół na prawo. (Prawda)
- Ceny produktów konkurencyjnych przyjmowane są w analizach elastyczności popytu jako zmienne. (Fałsz)
- Popyt na produkt może usprawiedliwiać dolną granicę ceny, a koszty jednostkowe wyznaczają górną granicę. (Fałsz)
- Cena oparta na przeciętnym koszcie jednostkowym może w stabilnej sytuacji rynkowej przynieść zysk. (Prawda)
- Narzuty są częściej ustalane kwotowo niż procentowo. (Fałsz)
- Przedsiębiorstwa ponoszą koszty stałe przez cały czas, niezależnie od tego, czy produkt jest sprzedany, czy nie. (Prawda)
- Każda cena, za którą sprzedajemy jednostkę produktu, ma własny punkt zwrotu kosztów. (Prawda)
- W warunkach konkurencji monopolistycznej producent, który znalazł dla siebie niszę rynkową, najczęściej ma trudności z ustaleniem cen. (Fałsz)
- Naśladownictwo cenowe może być stosowane, gdy produkty są różnorodne. (Fałsz)
- Popyt zależy także od innych składników marketingu mix niż ceny, takich jak koszty.
- Jeżeli cena produktów luksusowych spadnie, to nabywcy poszukują produktów o wyższych cenach.
- Nabywcy są mniej wrażliwi na ceny w sytuacji, gdy produkt jest niskiej jakości.
- W krótkim okresie zysk można zwiększyć przez sprzedaż większej liczby produktów, obniżając koszt.
- Narzuty na koszty są relatywnie wysokie dla produktów o niskim koszcie przechowywania.
- Metoda narzutu na koszty stosowana jest, gdy konkurenci ustalają ceny na niższym poziomie.
- Przy wyznaczaniu punktu zwrotu kosztów zakłada się, że całkowity dochód jest obliczany przez pomnożenie liczby sprzedanych jednostek produktu przez cenę umowną.
- Kalkulacja ceny pionierskiej wiąże się z poziomem cen produktów konkurencyjnych..
- W celu ustalenia ceny wywoływanej przez nabywcę producent szacuje koszty wytworzenia produktu.
- Jeżeli marketing mix musi być dostosowywany do nabywcy, to producent szacuje popyt na produkt.