Słownik
następne » | ||
schemat (ang. schema), zintegrowana wiązka wiedzy, na pewien temat; obejmuje także oczekiwania.
schemat (ang. scheme), termin używany przez Piageta na określenie struktur poznawczych, które rozwijają się w miarę jak niemowlęta i małe dzieci uczą się przystosowawczych sekwencji sensorycznych i specyficznych zachowań do warunków środowiskowych.
ślad pamięciowy (ang. memory trace), zob. engram.
teoria poziomów przetwarzania (ang. levels-of-processing theory), teoria głosząca, że istnieje jeden system pamięciowy, w którym zróżnicowane są tylko poziomy przetwarzania nadchodzącej informacji.
uwaga selektywna (ang. selective attention), zdolność zdawania sobie sprawy jedynie z pewnej części dostępnego wejścia sensorycznego.
wpływ miejsca w szeregu (ang. serial position effect), właściwość procesu wyszukiwania w pamięci, polegająca na tym, że łatwiej jest przypomnieć sobie pozycje z początku i końca listy, niż pozycje znajdujące się w jej środku.
wydobywanie (ang. retrieval), odzyskanie w późniejszym czasie przechowywanej informacji.
wyobraźnia ejdetyczna (ang. eidetic imagery), niezwykłe zjawisko pamięciowe, występujące u osób, które zdają się być zdolne do przechowywania w pamięci przez stosunkowo długi czas szczegółowych, całościowych obrazów scen lub skomplikowanych wzorów.
wyparcie (ang. repression), w teorii freudowskiej najbardziej podstawowy mechanizm obronny, pod wpływem którego przykre lub wywołujące poczucie winy myśli, uczucia lub wspomnienia zostają usunięte ze świadomości.
zakres pamięci bezpośredniej (ang. immediate memory span), ograniczona, niewielka (od pięciu do dziewięciu porcji informacji) pojemność przechowywania w pamięci krótkotrwałej.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.