Słownik
następne » | ||
reakcja bezwarunkowa, Rb (ang. unconditional response), W warunkowaniu klasycznym, reakcja wywoływana przez bodziec bezwarunkowy, bez uprzedniego ćwiczenia czy uczenia się.
reakcja warunkowa, Rw (ang. conditional response), w warunkowaniu klasycznym reakcja wywoływana przez bodziec poprzednio obojętny; występuje w wyniku powiązania bodźca obojętnego z bodźcem bezwarunkowym.
rozkład wzmacniania (ang. schedule of reinforcement), w warunkowaniu sprawczym plan, według którego podaje się lub wstrzymuje wzmocnienie.
różnicowanie bodźców (ang. stimulus discrimination), proces warunkowania, kiedy to organizm uczy się reagować inaczej na bodźce, które w pewnym wymiarze różnią się od bodźca warunkowego.
samorzutne odnowienie (ang. spontaneous recovery), ponowne pojawienie się wygaszonej reakcji warunkowej po okresie odpoczynku.
uczenie się (ang. learning), proces oparty na doświadczeniu, który prowadzi do względnie trwałej zmiany zachowania lub możliwości zachowania.
uczenie się a wykonanie (ang. learning-performance distinction), różnica między tym, co zostało wyuczone, a tym, co wyraża się w zachowaniu zewnętrznym danego organizmu.
uczenie się awersji do smaku (ang. taste-aversion learning), biologiczne predyspozycje do uczenia się, polegające na tym, że organizm uczy się w jednej próbie unikać pokarmu, po spożyciu którego zachorował; po raz pierwszy wykazane przez Johna Garcię.
uczenie się przez obserwację (ang. observational learning), proces uczenia się nowych reakcji przez obserwowanie zachowania innych osób.
uczenie się reguł (ang. rule learning), poznawanie behawioralnych implikacji reguł, okoliczności, w jakich mają one zastosowanie oraz konsekwencji podporządkowania się im lub przekroczenia ich.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.