Słownik
następne » | ||
dwunożność (ang. bipedalism), zdolność do poruszania się w pozycji pionowej; ważny element ewolucji człowieka.
dynamika grupy (ang. group dynamics), badanie wpływu procesów grupowych na funkcjonowanie jednostek.
dyshabituacja (ang. dishabituation), proces przeciwny do habituacji; występuje gdy prezentowane są nowe bodźce.
dysleksja rozwojowa (ang. developmental dyslexia), zaburzenie czytania polegające na przestawianiu liter i/lub cyfr oraz na trudności w odróżnianiu strony prawej od lewej, i górnej od dolnej; obecnie sądzi się, że powodowane jest ono zaburzeniami mózgu.
dysocjacja (ang. dissociation), funkcjonowanie świadomości na różnych poziomach, bez zdawania sobie sprawy z istotnych informacji na innych poziomach.
dysonans poznawczy (ang. cognitive dissonance), teoria, która głosi, że napięcie wywołane rozbieżnością czy niezgodnością elementów poznawczych motywuje ludzi do prób jego redukcji; opracowana przez Leona Festingera.
dziedziczność (ang. heredity), biologiczne przekazywanie cech rodziców na potomstwo.
echo (ang. echo), informacja słuchowa przechowywana w pamięci przez kilka sekund.
EEG, zob. elektroencefalogram.
efekt Ascha (ang. Asch effect), zjawisko będące przykładem wpływu jednomyślnej większości na oceny jednostek, nawet w sytuacjach jednoznacznych; klasyczna ilustracja konformizmu, opracowana przez Solomona Ascha.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.