Słownik

następne »
znajdź termin     

analiza zachowania (ang. behavior analysis), ustalenie za pomocą systematycznego zmieniania warunków bodźcowych, w jaki sposób różne rodzaje warunków środowiskowych wpływają na prawdopodobieństwo wystąpienia danej reakcji.

biologiczne ograniczenia uczenia się (ang. biological constraint on learning), każde ograniczenie zdolności organizmu do uczenia się, które jest spowodowane przekazywanymi genetycznie sensorycznymi, behawioralnymi czy poznawczymi możliwościami osobników należących do danego gatunku.

blokowanie (ang. blocking), zjawisko polegające na tym, że zdolność nowego bodźca do sygnalizowania bodźca bezwarunkowego nie zostaje przyswojona, gdy ów nowy bodziec podaje się równocześnie z bodźcem, który już wcześniej działał skutecznie jako sygnał.

bodziec bezwarunkowy, Sb (ang. unconditional stimulus, UCS), w warunkowaniu klasycznym bodziec, który wywołuje i wzmacnia reakcję bezwarunkową.

bodziec dyskryminacyjny, SD (ang. discriminative stimulus, SD), bodziec, który działa jako zapowiedź wzmocnienia, sygnalizując, kiedy określone zachowanie przyniesie w rezultacie pozytywne wzmocnienie.

bodziec warunkowy, Sw (ang. conditional stimulus, CS), w warunkowaniu klasycznym, bodziec poprzednio obojętny, który zaczyna wywoływać reakcję warunkową.

czynnik karzący (ang. punisher), przykry bodziec, który zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia poprzedzającej go reakcji.

ćwiczenie przy zastosowaniu biologicznego sprzężenia zwrotnego (ang. biofeedback training), procedura, za pomocą której jednostka uzyskuje dowolną kontrolę nad nieświadomymi procesami biologicznymi, dzięki otrzymywaniu informacji o pożądanych zmianach w tych procesach; opracowana na podstawie pionierskich badań Neala Millera.

efekt wzmacniania częściowego (ang. partial reinforcement effect), prawidłowości polegające na tym, że reakcje nabywane przy zastosowaniu wzmacniania częściowego są trudniejsze do wygaszenia niż reakcje nabywane przy wzmacnianiu ciągłym.

eksperymentalna analiza zachowania (ang. experimental analysis of behavior), Skinnerowski sposób podejścia do warunkowania sprawczego, polegający na systematycznym zmienianiu warunków bodźcowych w celu wykrycia, jak różnego rodzaju doświadczenia wpływają na prawdopodobieństwo reakcji; nie wyciąga się żadnych wniosków co do stanów wewnętrznych czy nieobserwowalnego podłoża zależności behawioralnych demonstrowanych w laboratorium.

następne »

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia