Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
„polityka głosu”

dopuszczanie różnorodności wypowiedzi i uczenie młodych ludzi aktywnego zabierania głosu we własnych sprawach.

„upełnomocnienie”

uczenie aktywnego działania na rzecz zmiany nieakceptowanych cech życia społecznego.

edukacja

z punktu widzenia pedagogiki krytycznej proces posiadający dwuznaczne oblicze – z jednej strony element społecznego systemu, służący jego konserwacji, zapobiegający radykalnej krytyce i blokujący oczekiwanie zmian (szkoła wychowuje jednostki tak, by akceptowały one zastany porządek społeczny i traktowały go jako coś oczywistego i nienaruszalnego); z drugiej strony – zgodnie z tradycją oświeceniową – edukacja to czynnik społecznej zmiany i emancypacji.

edukacja międzykulturowa

koncepcja kształtowania rozumienia odmienności kulturowych; jej celem jest poszerzanie własnej tożsamości poprzez kontakt z innymi kulturami oraz propagowanie postaw tolerancji i dialogu; ważny element m.in. edukacji językowej, historycznej i religijnej.

filozoficzna szkoła frankfurcka

patrz: teoria krytyczna.

ignorowanie różnic

jedna ze strategii normalizującego oddziaływania szkoły (w klasie mogą być dzieci wywodzące się z różnych grup etnicznych czy religijnych, ale szkoła zakłada niejako automatycznie, że normalne dziecko jest np. Polakiem i katolikiem).

negocjacja różnic

otwarcie przestrzeni dla nowego określania tożsamości grup kulturowych, w wyniku którego kultura dominująca staje się jedną z kultur wymagających szczególnej prezentacji.

pedagogika krytyczna

kierunek pedagogiczny wykorzystujący filozoficzną teorię krytyczną w analizach i projektowaniu działań edukacyjnych.

reprodukcja kulturowa

tworzenie przez edukację społecznego przeświadczenia o „egalności” oraz „nielegalności” określonych praktyk kulturowych; na przykład programy nauczania odzwierciedlają przede wszystkim kulturę społecznych elit – tzw. kulturę wysoką; włączenie jej tekstów i wartości do programu szkolnego czyni z niej kulturę „legalną”, jednocześnie pozbawiając takiego statusu teksty i wartości innych kultur.

teoria krytyczna

typ analizy zjawisk społecznych i kulturowych, zapoczątkowany przez szkołę frankfurcką; (m.in. M. Horkheimer, Th. Adorno), kontynuowany przez J. Habermasa oraz innych, zwłaszcza niemieckich autorów; teoria krytyczna jest krytyczna w podwójnym sensie; po pierwsze – zaznacza dystans w stosunku do istniejącego status quo i przeciwstawia mu wizję lepszego urządzenia świata społecznego, po drugie – uznając taką krytykę w znaczeniu potocznym za niewystarczającą – postuluje krytykę filozoficzną, mającą na celu wydobycie ukrytych założeń i mistyfikacji procesu poznania (np. nawiązująca do K. Marksa i Z. Freuda krytyka ideologii); teoria krytyczna znalazła się w opozycji do pozytywizmu i przyjmujących jego założenia nauk społecznych; od tych ostatnich różni ją również ścisły związek z filozofią oraz programowe lekceważenie ustalonych zasad podziału między nimi; zakres wiedzy społecznej teorii krytycznej wyznacza w sposób bliższy Heglowi i Marksowi niż współczesnej socjologii; cenny jest wkład teorii krytycznej do rozwoju wiedzy społecznej, najlepiej są znane inspirowane przez nią studia nad autorytaryzmem i faszyzmem; jej popularność stale rośnie, wykraczając coraz bardziej poza naukę niemiecką; teoria krytyczna ma duże zasługi w zakresie krytyki marksizmu oraz odkrywania w teorii Marksa idei nadal aktualnych; jest uznawana za jeden z najbardziej trwałych i wpływowych nurtów w myśli społecznej i filozoficznej XX w.

transformatywny intelektualista

pojmowanie roli nauczyciela jako tłumacza pośredniczącego pomiędzy człowiekiem i złożonym światem społecznym, umożliwiającego krytyczne rozumienie rzeczywistości; przeciwstawia się ono pojmowaniu zawodu nauczyciela jako profesji, tj. wysoko wykwalifikowanej pracy na rzecz kształcenia kompetencji pożądanych przez system społeczny.

trening milczenia

jedna ze strategii normalizującego oddziaływania szkoły w wyniku której dzieci nie należące do zdefiniowanej przez szkołę grupy normalnych uczniów wycofują się z aktywnego udziału w szkolnej edukacji, starają się być niewidoczne i w miarę możliwości unikają zabierania głosu; w rezultacie przystosowują się do sytuacji społecznej marginalizacji, do życia w cieniu.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88