Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
pedagogia

zespół środków i metod wychowania stosowanych przez nauczycieli; odnosi się ona do praktyki, sztuki wychowania w odróżnieniu od pedagogiki, która jest teoretyczno-naukową refleksją dotyczącą praktyki edukacyjnej.

pedagogizm

nurt myślenia i działania, który u swych podstaw przyjmuje tezę, że wychowanie zmienia świat, że ostateczny kształt świata, stosunków społecznych, stosunków w rodzinie, życia osobniczego zależy od tego, jak wychowany jest człowiek.

pedologia

dyscyplina naukowa, której obiektem badań jest dziecko; nauka o dziecku.

pozytywizm

w filozofii dążenie do stworzenia programu naukowej filozofii i naukowego światopoglądu; formacja intelektualna oraz styl myślenia o edukacji i oświacie mające swoje uzasadnienie w „filozofii pozytywnej”, korespondującej z nią koncepcji nauki powstałej w świecie nowoczesnym oraz wpisującej się w ten nurt pedagogiki jako dyscypliny naukowej.

przełom antypozytywistyczny

zmiana w sposobie myślenia o roli poznania naukowego; ograniczenie monopolu orientacji pozytywistycznej.

psychologia rozwojowo-wychowawcza

osobliwe połączenie teorii psychologicznej z konstruowaniem pedagogii.

psychologizm

mało racjonalne zafascynowanie psychologią jako nauką wytwarzającą najbardziej podstawową, ważną i pożądaną wiedzę o człowieku, którą można wykorzystać w projektowaniu działań zmierzających do kształtowania człowieka określonej jakości.

psychologizm pedagogiczny

patrz: psychologizm

racjonalność techniczna

odmiana racjonalności oparta na logice cel – środek; koresponduje ona z potocznym myśleniem o edukacji i oświacie czyniącym najważniejszym kryterium skuteczność w osiąganiu ideałów, wzorów, wzorców, celów itd.

scjentyzm

nazwa postawy myślowej i światopoglądowej; programu społeczno-filozoficznego; stanowiska filozoficznego lub podejścia metodologicznego; w każdym z tych przypadków przypisuje się poznaniu naukowemu (zwłaszcza przyrodniczemu) wyróżnione miejsce w kulturze, społeczeństwie i filozofii.

socjologizm

mało racjonalne zafascynowanie socjologią jako nauką wytwarzającą najbardziej podstawową, ważną i społecznie pożądaną wiedzę o człowieku i jego świecie, która dobrze nadaje się do bezpośredniego wykorzystania w projektowaniu celowościowych działań edukacyjnych i oświatowych, zmierzających do wykreowania człowieka i grup społecznych o określonej jakości.

socjologizm pedagogiczny

patrz: socjologizm

następne »

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów
Półwiecze
Półwieczecena juz od 47,90zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88