Najważniejsze terminy
następne » | ||
- apercepcja
termin wywodzący się od Leibniza, który stosował go do nazwania ostatniej fazy percepcji; dla Herbarta apercepcja miała istotne znaczenie w procesie nabywania wiedzy, w którym spostrzegane cechy nowego przedmiotu, zdarzenia czy idei zostają przyswojone i odniesione do już istniejącej wiedzy.
- empiriokrytycyzm
inaczej drugi pozytywizm; odmiana pozytywizmu, której przedstawiciele bronili tezy mówiącej, że przedmiotem badań naukowych jest „czyste” doświadczenie.
- ewolucjonizm
sposób myślenia wyrażający optymistyczne przekonanie, że rzeczywistość przyrodnicza i społeczna jest w procesie nieustającej zmiany o charakterze ewolucyjnym, a postęp i rozwój nauki rozwiążą wiele problemów społecznych (a może nawet wszystkie).
- filozofia pozytywna
patrz: pozytywizm.
- herbartyzm
kierunek pedagogiczny, dla którego zasadniczymi wartościami były: konserwatyzm, intelektualizm, autorytet, uspołecznienie, zachowanie ciągłości, długa perspektywa czasowa i inne.
- heterogeniczność
ujawnienie się wielu konkurujących ze sobą paradygmatów nauki.
- masa apercepcyjna
według Herbarta uprzednio nabyta wiedza.
- materializm
kierunek filozoficzny krytyczny wobec wszelkiej metafizyki, a szczególnie religii, ale także wobec poznania właściwego filozofii, teologii i sztuce.
- nauczanie wychowujące
herbartowski system pedagogiczny, stanowiący swoisty pomost między myśleniem filozoficznym a myśleniem naukowym; spełniał on najważniejszy warunek orientacji pozytywistycznej, tzn. oferował „wiedzę pozytywną” w postaci całościowego systemu pedagogicznego (pedagogii).
- neopozytywizm
inaczej logiczny pozytywizm lub trzeci pozytywizm; ostatnia faza pozytywistycznego myślenia o nauce; głosił on kult nauki, opisu i doświadczenia, zwalczał wszelką metafizykę, różnił się od wcześniejszych odmian pozytywizmu innym pojmowaniem filozofii, inaczej zakreślał granice poznania i wprowadził nowy system pojęciowy.
- Nowe Wychowanie
kierunek pedagogiczny, dla którego zasadniczymi wartościami były: liberalizm, aktywizm, niezależność i samodzielność, indywidualizm, zmiana, krótka perspektywa czasowa i inne.
- ortodoksja
dominacja orientacji pozytywistycznej w wytwarzaniu wiedzy naukowej.
następne » |