Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
apercepcja

termin wywodzący się od Leibniza, który stosował go do nazwania ostatniej fazy percepcji; dla Herbarta apercepcja miała istotne znaczenie w procesie nabywania wiedzy, w którym spostrzegane cechy nowego przedmiotu, zdarzenia czy idei zostają przyswojone i odniesione do już istniejącej wiedzy.

empiriokrytycyzm

inaczej drugi pozytywizm; odmiana pozytywizmu, której przedstawiciele bronili tezy mówiącej, że przedmiotem badań naukowych jest „czyste” doświadczenie.

ewolucjonizm

sposób myślenia wyrażający optymistyczne przekonanie, że rzeczywistość przyrodnicza i społeczna jest w procesie nieustającej zmiany o charakterze ewolucyjnym, a postęp i rozwój nauki rozwiążą wiele problemów społecznych (a może nawet wszystkie).

filozofia pozytywna

patrz: pozytywizm.

herbartyzm

kierunek pedagogiczny, dla którego zasadniczymi wartościami były: konserwatyzm, intelektualizm, autorytet, uspołecznienie, zachowanie ciągłości, długa perspektywa czasowa i inne.

heterogeniczność

ujawnienie się wielu konkurujących ze sobą paradygmatów nauki.

masa apercepcyjna

według Herbarta uprzednio nabyta wiedza.

materializm

kierunek filozoficzny krytyczny wobec wszelkiej metafizyki, a szczególnie religii, ale także wobec poznania właściwego filozofii, teologii i sztuce.

nauczanie wychowujące

herbartowski system pedagogiczny, stanowiący swoisty pomost między myśleniem filozoficznym a myśleniem naukowym; spełniał on najważniejszy warunek orientacji pozytywistycznej, tzn. oferował „wiedzę pozytywną” w postaci całościowego systemu pedagogicznego (pedagogii).

neopozytywizm

inaczej logiczny pozytywizm lub trzeci pozytywizm; ostatnia faza pozytywistycznego myślenia o nauce; głosił on kult nauki, opisu i doświadczenia, zwalczał wszelką metafizykę, różnił się od wcześniejszych odmian pozytywizmu innym pojmowaniem filozofii, inaczej zakreślał granice poznania i wprowadził nowy system pojęciowy.

Nowe Wychowanie

kierunek pedagogiczny, dla którego zasadniczymi wartościami były: liberalizm, aktywizm, niezależność i samodzielność, indywidualizm, zmiana, krótka perspektywa czasowa i inne.

ortodoksja

dominacja orientacji pozytywistycznej w wytwarzaniu wiedzy naukowej.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88