Polecane lektury
- Comte A. (2001) Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej, tłum. J.K., Warszawa, de Agostini.
- Durkheim E. (2000) Zasady metody socjologicznej, Warszawa, WN PWN.
- Gołaszewski T. (1993) Socjologizm pedagogiczny, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W. Pomykało, Warszawa, Fundacja Innowacja.
- Hejnicka-Bezwińska T. (1989) W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan), Bydgoszcz, Wyd. WSP.
- Hejnicka-Bezwińska T. (1995) Edukacja – kształcenie – pedagogika. Fenomen pewnego stereotypu, Kraków, IMPULS.
- Hejnicka-Bezwińska T. (1997) Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Warszawa, Wyd. 69.
- Herbart J. (1967) Pisma pedagogiczne, tłum. B. Nawroczyński, Wrocław, Ossolineum.
- Kant I.( 1999) O pedagogice, tłum. D. Sztobryn, Łódź, Wyd. Dajas.
- Sośnicki K.(1967) Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa, NK.
- Stachowski R. (2000) Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych, Warszawa, WN Scholar.
- Szacki J. (2002) Historia myśli socjologicznej, Warszawa, WN PWN.
- Tatarkiewicz W. (1968) Historia filozofii, tom 3, Warszawa, PWN.