Zadania do wykonania

  1. Porównaj pierwszy, drugi i trzeci pozytywizm (inaczej: pozytywizm, empiriokrytycyzm, neopozytywizm). Sporządź charakterystykę ewolucji pozytywizmu, jaka nastąpiła począwszy od wydania przez Augusta Comte'a Rozprawy o duchu filozofii pozytywnej (lata 1830-1842) do okresu, w którym działało Koło Wiedeńskie (lata 1922-1938).
  2. Zestaw znaczenie pojęć: pedagogika - pedagogia - pedagogizm. Porównaj treść i zakres tych trzech terminów. W jaki sposób dokonał się proces przechodzenia od pedagogiki do pedagogii?
  3. Zapoznaj się z Pismami pedagogicznym J.F. Herbarta (Wrocław 1967). Scharakteryzuj na tej podstawie herbartowski system pedagogiczny, będący projektem „nauczania wychowującego”. Zwróć szczególną uwagę na związek tego systemu z filozofią (stanowienie celów) i psychologią (proponowane działania).
  4. Porównaj dwa sposoby unaukowienia pedagogiki: poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii (psychologizm pedagogiczny) i socjologii (socjologizm pedagogiczny).

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88