Cele nauczania

Po zapoznaniu się z trescia tego rozdziału student powinien umieć:

  1. zdefiniować termin „pozytywizm”, przedstawić najważniejsze tezy pozytywistycznej formacji intelektualnej;
  2. określić, jaki rodzaj wiedzy wytwarza pedagogika uprawiana w orientacji pozytywistycznej;
  3. przedstawić podstawowe tezy epistemologiczne, jakie formułuje filozofia pozytywna;
  4. wskazać twórcę programu pozytywizmu oraz wymienić fazy rozwoju ludzkości, jakie on wyróżnił;
  5. wyróżnić odmiany pozytywizmu, jakie pojawiły się na przełomie XIX i XX wieku;
  6. wskazać cechy charakterystyczne drugiego pozytywizmu;
  7. określić, na czym polegała różnica pomiędzy neopozytywizmem a wcześniejszymi odmianami pozytywizmu;
  8. wyróżnić wskaźniki świadczące o wpisywaniu się myślenia o edukacji i oświacie w nurt orientacji pozytywistycznej;
  9. zdefiniować termin „pedagogizm”, wskazać, co łączy pedagogizm z psychologizmem i socjologizmem;
  10. zdefiniować termin „pedagogia”, określić, jak może być opisywany proces przechodzenia od pedagogii do pedagogiki;
  11. wskazać przyczyny, z powodu których pedagogika polska nie posiada napisanej historii;
  12. wskazać twórcę pedagogiki naukowej i wymienić jego zasługi;
  13. scharakteryzować rozwiązania w sprawach edukacji i oświaty, za jakimi opowiadał się Wilhelm von Humboldt;
  14. wskazać, co łączyło Herbarta z Humboldtem;
  15. wyjaśnić, na czym polegało zjawisko psychologizmu pedagogicznego, wskazać przedstawiciela tego sposobu unaukowienia pedagogiki;
  16. okeślić, czym zaowocował psychologizm w myśleniu o edukacji;
  17. scharakteryzować zjawisko socjologizmu pedagogicznego;
  18. porównać dwie odmiany socjologizmu pedagogicznego: skrajną (radykalną) i umiarkowaną;
  19. wymienić dokonania, przekonania i tezy É. Durkheima, które miały szczególne znaczenie dla pedagogicznego myślenia o edukacji i oświacie;
  20. zdefiniować termin „scjentyzm”, wskazać, kto wprowadził ten termin do dyskursu filozoficzno-naukowego;
  21. wymienić założenia, na których oparty był optymizm związany z nauką;
  22. przedstawić podstawowe tezy wypracowane w sporze o pozytywizm;
  23. scharakteryzować zjawisko, określone przez B. Baczko jako „utopizacja dziejów”;
  24. wymienić skutki, jakie dla myślenia ludzi o sobie i świecie spowodowało upowszechnienie orientacji pozytywistycznej;
  25. wskazać, co zarzucają orientacji pozytywistycznej jej krytycy.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88