Cele nauczania
Po zapoznaniu się z trescia tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować termin „pozytywizm”, przedstawić najważniejsze tezy pozytywistycznej formacji intelektualnej;
- określić, jaki rodzaj wiedzy wytwarza pedagogika uprawiana w orientacji pozytywistycznej;
- przedstawić podstawowe tezy epistemologiczne, jakie formułuje filozofia pozytywna;
- wskazać twórcę programu pozytywizmu oraz wymienić fazy rozwoju ludzkości, jakie on wyróżnił;
- wyróżnić odmiany pozytywizmu, jakie pojawiły się na przełomie XIX i XX wieku;
- wskazać cechy charakterystyczne drugiego pozytywizmu;
- określić, na czym polegała różnica pomiędzy neopozytywizmem a wcześniejszymi odmianami pozytywizmu;
- wyróżnić wskaźniki świadczące o wpisywaniu się myślenia o edukacji i oświacie w nurt orientacji pozytywistycznej;
- zdefiniować termin „pedagogizm”, wskazać, co łączy pedagogizm z psychologizmem i socjologizmem;
- zdefiniować termin „pedagogia”, określić, jak może być opisywany proces przechodzenia od pedagogii do pedagogiki;
- wskazać przyczyny, z powodu których pedagogika polska nie posiada napisanej historii;
- wskazać twórcę pedagogiki naukowej i wymienić jego zasługi;
- scharakteryzować rozwiązania w sprawach edukacji i oświaty, za jakimi opowiadał się Wilhelm von Humboldt;
- wskazać, co łączyło Herbarta z Humboldtem;
- wyjaśnić, na czym polegało zjawisko psychologizmu pedagogicznego, wskazać przedstawiciela tego sposobu unaukowienia pedagogiki;
- okeślić, czym zaowocował psychologizm w myśleniu o edukacji;
- scharakteryzować zjawisko socjologizmu pedagogicznego;
- porównać dwie odmiany socjologizmu pedagogicznego: skrajną (radykalną) i umiarkowaną;
- wymienić dokonania, przekonania i tezy É. Durkheima, które miały szczególne znaczenie dla pedagogicznego myślenia o edukacji i oświacie;
- zdefiniować termin „scjentyzm”, wskazać, kto wprowadził ten termin do dyskursu filozoficzno-naukowego;
- wymienić założenia, na których oparty był optymizm związany z nauką;
- przedstawić podstawowe tezy wypracowane w sporze o pozytywizm;
- scharakteryzować zjawisko, określone przez B. Baczko jako „utopizacja dziejów”;
- wymienić skutki, jakie dla myślenia ludzi o sobie i świecie spowodowało upowszechnienie orientacji pozytywistycznej;
- wskazać, co zarzucają orientacji pozytywistycznej jej krytycy.