Najważniejsze terminy
następne » | ||
- badania tematyczne
określenie tematów; jest to praca w terenie polegająca na gromadzeniu materiałów, jak i spotkania dyskusyjne, w trakcie których prezentowane materiały stają się pretekstem do zestawiania różnych poglądów i stanowisk odnośnie do omawianych kwestii.
- badania terenowe
obserwacja tego, jak żyją i jak konstruują swój obraz rzeczywistości przyszli uczniowie.
- decentralizacja
przeniesienie uprawnień organów centralnych na organy terenowe.
- deliberacja
roztrząsanie, rozważanie, dochodzenie do wspólnego rozwiązania.
- ewaluacja
gromadzenie i wykorzystywanie informacji niezbędnych do udzielania odpowiedzi na szereg pytań o wartość realizowanego programu.
- ewaluacja proaktywna
ewaluacja, dzięki której można wielowymiarowo określić wartość programu, może być przeprowadzana w dowolnym momencie wprowadzania „nowej” oferty programowej w życie.
- ewaluacja reaktywna
ewaluacja, dzięki której można określić wartość programu, może być przeprowadzana po zakończeniu jakiegoś cyklu edukacyjnego.
- implementacja
proces przekształcania abstrakcyjnego opisu systemu lub programu na obiekt fizyczny.
- kultura kolektywistyczna
podstawowe oznaki tej kultury (w odniesieniu do edukacji) związane są z pozycją nauczyciela jako urzędnika państwowego, monopolem państwa w dziedzinie edukacji, centralną alokacją szkół w niektórych krajach.
- model liniowy
model kreowania programu; ukazuje on kolejne etapy postępowania, koncentruje się głównie na celach i zadaniach, wzorach, realizacji i ewaluacji; w wersjach wzbogaconych dodaje się jeszcze takie elementy, jak podstawa pojęciowa, diagnoza, dobór treści, doświadczeń oraz utrzymywanie funkcjonowania programu.
- model spiralny
model kreowania programu, akcentuje dynamiczny charakter programu, nieustanne doskonalenie, zmianę, stawanie się wynikające z konieczności uwzględniania realiów czy wzbogacania się wiedzy psychologicznej itp.
- model systemowy
model kreowania programu; wskazuje się w nim najczęściej graficznie, kolejne przedsięwzięcia działające jako subsystemy „na wejściu”, w fazie przetwarzania i na „wyjściu”.
następne » |