Rozszerzony spis treści
Część 2. Rozdział 2. Program szkolny (Bogusława Dorota Gołębniak)
- Podejście do programu szkolnego
- Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia behawiorystycznego
- Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia humanistycznego
- Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia konstruktywistycznego
- Definiowanie programu szkolnego
- Kreowanie programu szkolnego
- Dwie orientacje
- Wzorzec programu szkolnego
- Implementacja programu szkolnego jako proces zmiany
- Ewolucyjnie czy rewolucyjnie?
- Centralnie czy lokalnie?
- Nauczyciele a reformy programu
- Ewaluacja programu szkolnego
- Europejski kontekst zmiany programu szkolnego
- Trendy
- Edukacyjne tradycje: bariera zmiany czy źródło kulturowej rewitalizacji?
- Zróżnicowanie kultury politycznej i kontroli nad edukacją
- Zmiana programu szkolnego w Polsce po 1989 r.
Typy podejść do programu szkolnego i ich odmiany
TECHNICZNO-SCJENTYSTYCZNE | NIETECHNICZNO-NIESCJENTYSTYCZNE |
---|---|
|
|
Charakterystyka podejść do programu szkolnego
Podstawy | Filozofia tradycyjna i konserwatywna (idealizm, realizm) Behawioryzm: Kolebka: Uniwersytet w Chicago (od Bobbitta i Chartersa do Tylera i Taby) Od idei i kultu wydajności do powiązań z progresywizmem |
Pogląd na rolę szkoły w społeczeństwie | Socjalizowanie uczniów stosownie do norm obowiązujących w społeczeństwie |
Istota proponowanej edukacji | Akcent na wydajność opartą na naukowych podstawach: Metoda – Wynik (logiczność, preskryptywność):
|
Definicja programu | Wąskie definiowanie w kategoriach szczegółowego planu działania |
Kreowanie programu | Model liniowy |
Wzorzec programu | Konserwatywno-technologiczny:
|
Model kreowania programu | Model Tylera |
Wdrażanie programu | Odgórne |
Ewaluacja | Podejście scjentystyczne |
Podstawy | Progresywizm: Dewey, Judd, Parker Psychologia humanistyczna Teorie rozwojowe Eriksona, Havighursta, Maslowa Pajdocentryczne metody Fröbla, Pestalozziego, Neilla |
Pogląd na rolę szkoły w społeczeństwie | Samorealizacja jednostek dla pełnej demokratyzacji życia społecznego |
Istota proponowanej edukacji | Akcent na indywidualizację, samorefleksję i samorealizację:
|
Definicja programu | Szerokie definiowanie w kategoriach doświadczeń |
Kreowanie programu | Model spiralny |
Wzorzec programu | Skupienie na uczniu:
|
Model kreowania programu | Podejście deliberatywne |
Wdrażanie programu | Oddolne |
Ewaluacja | „Miękka” metodologia (np. model koneserski Eisnera) |
Podstawy | Neoprogresywizm Radykalni romantycy (Holt, Goodman, Illich) Rekonceptualiści (Freire, Apple) |
Pogląd na rolę szkoły w społeczeństwie | Krytyka tradycyjnej edukacji – jej opresyjnego charakteru Postulaty edukacji dla emancypacji, zaangażowanej na rzecz zmiany społecznej, krytycznej wobec kulturowego dziedzictwa |
Istota proponowanej edukacji | Dynamiczny, całościowy i transcendentalny charakter procesu dydaktycznego, akcent na:
|
Definicja programu | Szeroka dynamiczna definicja w kategoriach doświadczeń filozoficzno-psychologicznych |
Kreowanie programu | Model spiralny/otwarty |
Wzorzec programu | Brak wzorca; skupienie na poprawie społeczeństwa:
|
Model kreowania programu | Perspektywa emancypacyjna Freirego |
Wdrażanie programu | Oddolne |
Ewaluacja | „Miękkie” metodologie |