Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- odróżnić program szkolny od szkolnego programu nauczania;
- wyodrębnić spotykane podejścia do programu szkolnego;
- zrekonstruować przesłanki filozoficzne i psychologiczne, do których odwołuje się behawiorystyczne, humanistyczne i konstruktywistyczne podejście do programu szkolnego;
- wymienić przedmioty nauczania, które zajmują najwyższą pozycję w behawiorystycznym podejściu do programu szkolnego;
- przedstawić definicje programu szkolnego w podejściu behawiorystycznym, humanistycznym i rekonceptualistycznym;
- wymienić typy programu szkolnego, które wyróżnia Hanna Komorowska, biorąc pod uwagę czynności nauczania;
- wyróżnić typy programu szkolnego, biorąc pod uwagę dobór i sposób łączenia treści w materiał nauczania;
- wskazać trzy zasadnicze modele kreowania programu;
- odróżnić podejście techniczno-scjentystyczne od podejścia niescjentystycznego i nietechnicznego, mając na uwadze sposób kreowania programu szkolnego;
- przedstawić etapy tworzenia programu szkolnego, które wyróżnia w swoim modelu Ralph Tyler;
- przedstawić etapy tworzenia programu szkolnego, które wyróżnia w swoim modelu Decker Walker;
- wskazać kroki, jakie w koncepcji kreowania programu służącego pobudzaniu i podtrzymywaniu świadomości krytycznej wyodrębnia Paulo Freire;
- przedstawić typologie wzorców programu szkolnego zaproponowane przez: Josepha Wilesa i Josepha C. Bondi, Allana C. Ornsteina i Francisa P. Hunkinsa;
- scharakteryzować dylematy związane z implementacją programu szkolnego jako procesu zmiany;
- opisać sytuacje, w których nauczyciele opierają się zmianom;
- przedstawić modele wprowadzania zmiany programowej;
- podać znaczenie terminu ewaluacja, wyróżnić typy ewaluacji;
- sformułować pytania, które są stawiane w podejściu scjentystycznym i humanistycznym do ewaluacji programu szkolnego;
- scharakteryzować problemy towarzyszące rekonceptualizacji programu szkolnego;
- scharakteryzować miejsce, z którego rozpoczęła się zmiana programu szkolnego w Polsce po 1989 roku;
- przedstawić zmiany dotyczące programu szkolnego, jakie wprowadzono w Polsce w ostatnich latach.