Zadania do wykonania
- Porównaj pierwszy, drugi i trzeci pozytywizm (inaczej: pozytywizm, empiriokrytycyzm, neopozytywizm). Sporządź charakterystykę ewolucji pozytywizmu, jaka nastąpiła począwszy od wydania przez Augusta Comte'a Rozprawy o duchu filozofii pozytywnej (lata 1830-1842) do okresu, w którym działało Koło Wiedeńskie (lata 1922-1938).
- Zestaw znaczenie pojęć: pedagogika - pedagogia - pedagogizm. Porównaj treść i zakres tych trzech terminów. W jaki sposób dokonał się proces przechodzenia od pedagogiki do pedagogii?
- Zapoznaj się z Pismami pedagogicznym J.F. Herbarta (Wrocław 1967). Scharakteryzuj na tej podstawie herbartowski system pedagogiczny, będący projektem „nauczania wychowującego”. Zwróć szczególną uwagę na związek tego systemu z filozofią (stanowienie celów) i psychologią (proponowane działania).
- Porównaj dwa sposoby unaukowienia pedagogiki: poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii (psychologizm pedagogiczny) i socjologii (socjologizm pedagogiczny).